Consument boodschapt het liefst in de winkel
30-03-2012 (09:03) - Economisch
Uit het onderzoek ‘Supermarkt van de Toekomst’ van het AD blijkt dat de meerderheid van de consumenten liever boodschappen doet in de winkel dan online. Op dit moment geeft 14% van de respondenten aan wel eens online boodschappen te hebben besteld. 26% is dit van plan in de toekomst te doen wanneer er afhaalpunten komen. Een op de vijf respondenten vindt het te duur om online boodschappen te bestellen. De ontwikkeling van mobiele applicaties hiervoor kan een toename stimuleren.
21% van de respondenten met een bovenmodaal inkomen heeft wel eens online boodschappen gedaan. Onder gezinnen met kinderen is dit 20%. Dit tegenover het gemiddelde van 14% onder alle respondenten.
Een vaak voorkomende reden om boodschappen niet online te bestellen is dat men graag zelf de producten wil uitzoeken en zien voor aankoop. Ook vindt 20% van de respondenten het online bestellen van levensmiddelen te duur. Bovendien is het doen van boodschappen volgens sommigen een gezellige activiteit om sociale contacten op te doen.
Respondenten geven zelf aan dat online boodschappen doen aantrekkelijker kan worden met de juiste inzet van mobiele applicaties. Bijvoorbeeld een applicatie die aan de hand van eerder gedane aankopen of recepten een boodschappenlijst samenstelt en hierbij rekening houdt met aanbiedingen, ingestelde dieetwensen of allergieën. Ook is het voor sommige respondenten wenselijk om (online) af te kunnen rekenen met een smartphone. Door online boodschappen te doen, hebben consumenten geen last meer van ergernissen in de fysieke winkel, namelijk lange wachtrijen (20%), uitverkochte producten (8%) en een rommelige winkel (7%).
Dit onderzoek is gehouden onder lezers van het AD en bezoekers van AD.nl in januari 2012. Aan de online vragenlijst namen 3.082 lezers deel, waarvan 53% mannen en 47% vrouwen. Het onderzoek is uitgevoerd door het AD. Aanstaande zaterdag 31 maart verschijnt de eerste Supermarktspecial bij het AD, waarin meer aandacht wordt besteed aan het onderzoek Supermarkt van de Toekomst.
AD