‘Crisis is vooral een communicatieprobleem’

18-02-2013 (08:22) - Economisch

De economische crisis lijkt steeds meer een communicatieprobleem te worden. Het is de stellige overtuiging van het Leidse communicatieadviesbureau Buch & Partners. 
 
Patrick Buch: ‘Economische crisis is vooral een cijfermatig iets dat veel mensen pas 'raakt' als je het gaat benoemen. Veel maatregelen van de overheid en het bedrijfsleven worden opgehangen aan de crisis en geven de consument het gevoel dat het land 'onderloopt'. Gevolg is dat consumenten steeds minder gaan besteden en de crisis ook werkelijkheid wordt. Vergelijkbaar met als de media melden dat er een griepepidemie heerst, beginnen mensen ook verschijnselen van griep te vertonen. Ik denk dat de Nederlandse overheid er goed aan zou doen maatregelen in een breder perspectief te plaatsen en zich moet gaan realiseren dat een gezonde economie het best gedijt in rust en vertrouwen. Alle maatregelen die momenteel door de politiek worden genomen, herwinnen het vertrouwen van de consument niet, zolang je blijft communiceren dat het crisis is.’
 
De media is in haar berichtgeving over de crisis volledig doorgeschoten en begint daarin zelfs een tendentieuze rol te vervullen. Berichten over ontslagen werknemers en een toename van het aantal klanten bij de Voedselbank zijn dagelijks nieuws en maken mensen steeds onzekerder. 
 

Buch: ‘De media zijn een ongrijpbaar iets en kunnen daarom ook niet aangesproken worden op hun verantwoordelijkheid. Er lijkt op dit moment in de berichtgeving over de economie een soort wedijver gaande te zijn tussen verschillende media over wie het meest sombere bericht kan claimen. De nieuwste cijfers van het CPB tonen dat de laatste maanden van 2012 een krimp laten zien van 0,2%. Als je dit vertaalt naar een gemiddeld huishouden met netto 1.800,- euro per maand, betekent dit € 3,60 per maand. Dat voelt anders dan een bericht dat er sprake is van een 'triple dip'.’ 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing