Crowdfunding steeds belangrijker voor creatieve sector
20-09-2012 (08:52) - Economisch
Door 200 miljoen aan bezuinigingen en een stagnerende markt is crowdfunding het afgelopen half jaar steeds belangrijker geworden voor de creatieve sector. In de eerste helft van dit jaar is al meer geld met crowdfunding opgehaald dan in heel 2011. Dat stelt Jaap Burgstra, schrijver van het handboek over crowdfunding dat vanaf vandaag in de winkel ligt.
Crowdfunding is een nieuwe manier om projecten te financieren via de menigte. Het speelt in op de behoefte van het publiek om financiële steun te bieden aan projecten waarin ze geloven. Mede door de terugval van andere financierings- en inkomstenbronnen is crowdfunding steeds belangrijker aan het worden.
Volgens Burgstra, schrijver van het vandaag gelanceerde Handboek Crowdfunding, is de creatieve sector opvallend succesvol als het gaat om crowdfunding: ‘In de eerste helft van 2012 is ruim € 3 miljoen opgehaald met crowdfunding, waarvan maar liefst € 1,2 miljoen voor creatieve projecten.’ Ook is de sector succesvoller in het realiseren van een crowdfunding project: ‘Ruim 57% van alle projecten is afkomstig uit de creatieve sector. Het gecrowdfunde bedrag lag de eerste helft van 2012 overigens rond de € 15.000,- per project.’