Digitale media en entertainmentomzet groeit snel
13-06-2012 (08:44) - Economisch
Dankzij een steeds digitaler wordende consument stijgt de omzet uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven tot zo’n 795 miljard dollar in 2016. Daarmee vormt de omzet uit digitaal 37,5 procent van de wereldwijde Entertainment & Media omzet. In 2011 was dit nog 28 procent. Dat blijkt uit PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2012-1016. Volgens PwC hangt de groei nauw samen met de verkoopcijfers tablets en ‘smart devices’ en het groeiend aantal internetaansluitingen. Zo neemt het aantal mobiele internetaansluitingen de komende vijf jaar toe tot 2,9 miljard.
Voor bedrijven in de Entertainment & Media sector is digitaal ‘business as usual’ geworden. Na de onzekerheid van de afgelopen jaren die de omschakeling naar digitaal met zich meebracht, wordt er nu gefocust op het optimaal inrichten van de eigen organisatie om in te kunnen spelen op het continu veranderende consumentengedrag. Enerzijds door in te zetten op betere data-analyse en anderzijds door de interne Chinese muur tussen online en offline af te breken.
De sleutel tot succes in deze nieuwe fase is het begrijpen van de consument. Bedrijven houden de vinger aan de pols door slimme data analyse-tools te ontwikkelen. Een uitdaging in een markt waarin met steeds meer wantrouwen wordt gekeken naar de omgang met privacy-gevoelige informatie. Een oplossingsrichting is volgens PwC het terugleggen van de controle over persoonsgegevens bij de consument.
‘Om data-analyse naar een hoger niveau te kunnen brengen, moet de consument zelf de controle terugkrijgen over zijn persoonsgegevens. Laat de consument de toegevoegde waarde ervaren van het geven van meer privé-informatie. In de vorm van een aanbod op maat of exclusiviteit. Wanneer de consument zich veilig voelt om meer van zichzelf prijs te geven, wordt de relevantie van de informatie voor adverteerders groter, waardoor media-bedrijven op hun beurt een beter rendement kunnen realiseren. Zie het als het creëren van een win-win-win situatie’, aldus Ennèl van Eeden, kenner van de Entertainment & Media sector bij PwC.
PwC