Dolce & Gabbana maakt uitglijer in China
24-11-2018 (16:07) - Economisch
Het Italiaanse ontwerpersduo Dolce & Gabbana heeft excuses aangeboden voor de nieuwe reclamecampagne die veel gekwetste en boze reacties heeft uitgelokt. De ontwerpers hebben hun reactie in een filmpje op het Chinese platform Weibo geplaatst.
Met het filmpje probeert het duo de schade te beperken die veroorzaakt is door alle ophef omtrent de campagne. Op sociale media is door veel mensen, onder wie populaire Chinese acteurs, opgeroepen tot een boycot van Dolce & Gabbana. Daarnaast hebben webshops en winkels het merk voor de Chinese markt uit de verkoop gehaald.
privégesprek
De campagne video's werden een week geleden online gezet. Ze tonen een Chinees model die de kijker leert hoe je traditionele Italiaanse gerechten met stokjes eet. Ook lekte er schermafbeeldingen uit van een privégesprek op Instagram tussen één van de ontwerpers en een kritische Instagram-gebruiker waarin racistische uitspraken werden gedaan. De video's en het gesprek veroorzaakten ophef: veel mensen vinden dat D&G stereotypen over Chinezen bevestigt en een gedateerd beeld geeft van de Chinese cultuur. Daarnaast zou de toon van het filmpje neerbuigend zijn.
evenement geschrapt
Duizenden mensen reageerden op de filmpjes via sociale media. Prominente genodigden maakten bekend niet meer naar de modeshow van Dolce & Gabbana te gaan die afgelopen woensdag in Shanghai zou plaatsvinden, waarop het modehuis zich genoodzaakt zag het evenement te schrappen.
uit de verkoop
Verschillende Chinese winkels, waaronder meerdere webshops van webgigant Alibaba en warenhuisketen Lane Crawford, haalden naar aanleiding van de opschudding alle producten van Dolce & Gabbana uit de verkoop. Yoox Net-a-Porter Group, wereldwijd de grootste in de onlineverkoop van luxeartikelen, haalde alle spullen van het merk uit de verkoop in China. Rampzalig voor de Italiaanse ontwerpers, want China is één van de belangrijkste markten voor luxemerken. De economie groeit snel en er komen jaarlijks veel rijke mensen bij.
Eerder reageerde Stefano Gabbana al op het uitgelekte privégesprek. Volgens hem was zijn Instagramaccount gehackt. Nu volgt het filmpje met excuses. Het is de vraag of de critici daarmee tot zwijgen worden gebracht, want op Twitter en Weibo reageren de meeste mensen opnieuw verontwaardigd.