Duurzame modestartup LABFRESH haalt vier ton op
09-03-2021 (16:53) - Economisch
Het duurzame modemerk LABRESH dat vlek- en geurwerende mannenkleding maakt en verkoopt heeft het streefbedrag van 400.000 euro behaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Met dit bedrag willen LABFRESH-oprichters Lotte Vink en Kasper Brandi Petersen in juni 2021 een winkel openen aan de Van Bearlestraat in Amsterdam.
Uit een recente survey onder 18.000 klanten van het merk bleek 85% behoefte te hebben aan een fysieke winkel. Via crowdfunding is in 30 dagen met behulp van 232 investeerders het streefbedrag binnengehaald. Al sinds 2017 maakt modemerk LABFRESH herenkleding die langer schoon blijft. De textiel van de kleding wordt behandeld met een speciale techniek, waardoor de kleding vlek-en geurwerend wordt. Zo hoeven de gebruikers de kleding minder vaak te wassen en gaat het langer mee.
Minder kleding langer dragen
“In tegenstelling tot andere modemerken willen wij dat consumenten minder kleding kopen en kleding langer dragen. Met behulp van onze FreshCore technologie kunnen wij dit mogelijk maken,” aldus oprichter Lotte Vink. Door te crowdfunden konden de oprichters ook de vraag voor een fysieke winkel testen, als er geen behoefte aan is levert zo'n crowdfundingsactie immers weinig op.
"De retail is niet dood, alleen maar in winterslaap," zegt mede-oprichter Kasper Brandi Petersen. 80% van de mannenkleding wordt nog steeds in fysieke winkels verkocht. LABFRESH verwacht in juni 2021 een winkel in Amsterdam te kunnen openen. Naast de verkoop van kleding, wil het merk de winkel inzetten als testlocatie waarbij klanten zelf kunnen ervaren dat de kleding intact blijft als je er een glas rode wijn overheen wordt gegooid.