Economisch optimisme stuwt de waarde van merken naar recordhoogte
21-06-2021 (12:23) - Economisch
- Amazon blijft 's werelds meest waardevolle merk, met een groei van 64% tot 684 miljard dollar. Amazon werd in 2006 voor het eerst opgenomen in de BrandZ ranking en groeide dit jaar met bijna 268 miljard dollar. Het werd het eerste merk met een waarde van een half biljoen dollar, gevolgd door Apple, dat gewaardeerd wordt op 612 miljard dollar.
- Tesla is niet alleen overall het snelst groeiende merk, het werd ook het meest waardevolle automerk, met een waardestijging van 275% tot 42,6 miljard dollar.
- Vijf merken hebben hun merkwaarde meer dan verdubbeld: Pinduoduo, Meituan, Moutai en TikTok uit China, en Tesla uit de VS.
- De totale groei werd aangewakkerd door 69 merken die hun waarde sinds 2020 met ten minste 5% hebben zien stijgen, samen met 13 nieuwkomers, waaronder Zoom, Nvidia en AMD, en Spotify.
- Technologie domineert de top van de Kantar BrandZ ranking; zeven van de top tien merken zijn afkomstig uit de technologiesector. Technologie heeft ook niet-techmerken in staat gesteld een aanzienlijke groei te realiseren, bijvoorbeeld Gucci - dat tijdens de pandemie de kracht van TikTok heeft benut, en Domino's - dat gebruik maakt van online- en bezorgdiensten.
- De Top 10-merken worden vandaag gewaardeerd op 3,3 biljoen dollar, vergeleken met 800 miljard dollar in 2011.
- Amerikaanse merken groeiden het snelst in 2021 met een gemiddelde groei van 46%. Dit betekent dat Amerikaanse merken nu goed zijn voor 74% van de totale waarde van de Top 100, terwijl de VS slechts 24% van het wereldwijde BBP vertegenwoordigen.
- China heeft zijn voorsprong op Europa verstevigd. Chinese merken zijn gegroeid van 11% van de waarde van de Top 100 in 2011 tot 14% vandaag. Europese merken daarentegen vertegenwoordigen nu 8% van de waarde van de ranglijst, tegenover 20% in 2011.
Positie 2021 | Merk | Merkwaarde 2021 ($Miljoen) | % verandering 2021 vs 2020? |
1 | Amazon | $ 683.852 | 64% |
2 | Apple | $ 611.997 | 74% |
3 | $ 457.998 | 42% | |
4 | Microsoft | $ 410.271 | 26% |
5 | Tencent | $ 240.931 | 60% |
6 | $ 226.744 | 54% | |
7 | Alibaba | $ 196.912 | 29% |
8 | Visa | $ 191.285 | 2%? |
9 | McDonald's | $ 154.921 | 20% |
10 | Masterdcard | $ 112.876 | 4%? |
Sectorspecifieke ontwikkelingen
- Omdat consumenten meer tijd thuis doorbrachten tijdens de lockdown, kende de Kantar BrandZ Top 10 Media & Entertainment Brands een indrukwekkende groei (+50%). De technologieën achter gaming, chipleveranciers Nvidia en AMD, kwamen voor het eerst de ranglijst binnen.
- De media- en entertainmentsector werd ingehaald door de kledingsector met een waardegroei van 53%. Veel mensen definieerden de grenzen tussen werk- en vrijetijdskleding opnieuw en gedreven door deze athleisure, wisten Adidas, Nike, Puma en Lululemon allemaal een waardegroei van meer dan 50% te behalen. Terwijl fast fashion als geheel niet zo snel groeide, zagen Uniqlo (+88%) en H&M (+47%) daarentegen hun waarderingen aanzienlijk stijgen.
- Omdat meer mensen in de wereld tijdens de pandemie online gingen winkelen, groeide de waarde van de merken van de 20 grootste retailers samen met 48%. Naast het succes van Amazon lieten ook Chinese e-commercemerken een sterke groei zien; Alibaba, #7 in de wereldwijde ranglijst behield zijn positie als het op één na meest waardevolle retailmerk. Pinduoduo was het snelst groeiende retailmerk. De e-commerce giganten zijn niet de enige winnaars in de detailhandel: The Home Depot zag zijn waarde met 22% stijgen dankzij een groei van de online verkoop met 86%, terwijl Walmart zijn waarde met 30% zag stijgen en Lowe's met 51%.
- Nieuwkomer Zoom was een van de grote tech succesverhalen van 2021, waarbij het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid de toon zetten bij zakelijke en particuliere gebruikers. Het bedrijf kwam binnen op plaats 52 met een waardering van 36,9 miljard dollar.
- Abonnementsmodellen zijn voor veel merken een belangrijke aanjager van succes geweest. Microsoft is hier een van de beste voorbeelden van (+26%) door producten en diensten aan te passen aan nieuwe werkomgevingen en over te stappen op abonnementsmodellen om het gemak en de schaalbaarheid te verbeteren. Xbox (+55%), Disney (+13%) en Netflix (+55%) zagen allemaal groei, terwijl Spotify de ranglijst binnenkwam na een groei van 454% in abonnees tussen 2015-20. Naast technologiemerken, verhogen abonnementsmodellen ook de waarde van een breed scala aan andere merken, waaronder Lululemon, Nike, Mercedes-Benz en Heineken.
- De alcoholsector bleef tijdens de pandemie groeien, aangewakkerd door Chinese Baiju-merken. Het meest waardevolle alcoholmerk ter wereld is Moutai (109,3 miljard dollar), dat zijn waardering in een jaar tijd verdubbelde en nu vier keer zo groot is als Budweiser. Heineken was het snelst groeiende biermerk met een groei van 16% (#4 in de categorie alcohol).
"De resultaten van dit jaar tonen aan dat het bouwen aan merken van cruciaal belang blijft om groei te verzekeren," legt Burdet uit. "We volgen de beursprestaties van onze sterkste merken en zien dat deze twee keer zo snel herstellen als andere belangrijke indexen. Onze analyses laten zien dat 70% van wat een merk succesvol maakt, bestaat uit het goed uitvoeren van vier basisprincipes: het bieden van een superieure ervaring via consistente merkcontactpunten, een reeks goed ontworpen en functionele producten en diensten, gemak, en exposure via goede reclame. COVID-19 heeft echter de nadruk gelegd op consumentenwaarden zoals vertrouwen en betrouwbaarheid. De merken die hun waarden ontwikkelen en op deze punten leiderschap uitstralen, differentiëren zich en vallen op."