Exporteurs profiteren te weinig van internet en e-commerce
05-04-2013 (08:13) - Economisch
Hoewel de helft van de Nederlandse exporteurs een online strategie heeft, slagen zij er onvoldoende in de mogelijkheden van het wereldwijde web en online media te benutten.
Zo speelt e-commerce bij ruim een derde nauwelijks een rol bij exportactiviteiten. Ook de ontwikkeling van mobiele applicaties en het gebruik van social media staan bij de meeste exporteurs in de kinderschoenen. Dit blijkt uit Trends in Export, het jaarlijkse onderzoek van Atradius - de grootste kredietverzekeraar van Nederland - en exportvereniging Fenedex.
Uit het jaarlijkse onderzoek van Atradius en Fenedex tonen Nederlandse exporteurs zich redelijk optimistisch over de vooruitzichten in 2013. Zo verwachten zij dit jaar een groei van 9 procent. Bovendien hebben zij in 2012 hun verwachting van 7 procent exportgroei waargemaakt. Hiermee fungeert de export opnieuw als trekker van de Nederlandse economie.
Bijna 47 procent van de exporterende bedrijven betrad vorig jaar nieuwe exportmarkten. In de Top 5 van belangrijkste nieuwe afzetgebieden komt geen enkel Europees land voor. De lijst wordt aangevoerd door Rusland, China en India. Brazilië en de VS sluiten de lijst af. Ook voor 2013 staan alle BRIC-landen, aangevuld met Polen, in de ranglijst van meest veelbelovende afzetmarkten.