Helft 10 tot 12 jarigen houdt actief eigen banksaldo in de gaten

Helft 10 tot 12 jarigen houdt actief eigen banksaldo in de gaten

19-07-2024 (09:00) - Economisch

Spaarvarkens vol muntgeld horen steeds minder thuis in de leefwereld van kinderen. Twee derde van de tien- tot veertienjarigen met een bankrekening geeft aan hun zakgeld direct gestort te krijgen.

Deze leeftijdsgroep heeft de digitalisering van geld inmiddels volledig omarmd. Zelfs de jongste doelgroep weet al goed om te gaan met digitaal geld: een meerderheid (54%) van de kinderen tussen tien en twaalf jaar weet (bijna) altijd hoeveel geld er op de rekening staat. Dat blijkt uit nieuw onderzoek door onderzoeksbureau Verian, in opdracht van ABN AMRO.

Kinderen snel gedigitaliseerd in geldzaken

Ouders zijn positief over de financiële digitalisering van hun kinderen. Zo geeft 71% van de ouders aan erop te vertrouwen dat hun kind goed met geld omgaat. Veel kinderen gebruiken digitale middelen om hun banksaldo bij te houden en betalingen te doen. “Vijf jaar geleden bleek uit cijfers van het Nibud dat slechts 9 procent van de tien-plussers hun afschriften uit zichzelf in de gaten hield. Dit toont aan hoe snel de digitalisering onder jongeren is gegaan,” zegt Babet Boswinkel, expert Jongeren & Geldzaken bij ABN AMRO.

Ouders hebben vertrouwen, maar willen ook grip houden

Veel van de ouders zien de meerwaarde van financiële educatie, zo blijkt verder uit het onderzoek. De helft van de kinderen geeft aan van hun ouders te hebben geleerd over geld. Een eigen betaalpas blijkt hierbij voor veel ouders een geschikt leermiddel. Bijna driekwart (71%) meent dat hun kinderen beter met geld leren omgaan doordat zij naast hun rekening ook een eigen betaalpas hebben. Nagenoeg alle kinderen (97%) die meededen aan het onderzoek beschikken naast een bankrekening ook over een eigen betaalpas.

“Mooi om te zien dat ouders in plaats van wantrouwen, steeds meer meebewegen met de leefwereld van hun kinderen. Het gaat erom dat ze leren hoe ze met geld omgaan, of het nu contant of digitaal is”, aldus Boswinkel.

Meekijken

Voor alle ondervraagde leeftijden geldt dat een aanzienlijke groep (36%) zoveel mag uitgeven als er op hun rekening staat, omdat er geen limiet is ingesteld. Toch kijkt ruim driekwart van de ouders (80%) bijna altijd mee op de rekening van hun kind.

"Kinderen weten vaak wel hoeveel geld ze hebben, maar minder goed waar ze het aan uitgeven. Hier kunnen ouders een rol spelen door actief met hun kinderen te praten over slim geldbeheer. Dit legt de basis voor gezonde financiële gewoonten waar ze hun hele leven profijt van hebben. Ouders willen hun kinderen beschermen, maar ook ruimte bieden om zelfstandig te groeien. Bij ABN AMRO bieden we ouders daarom de middelen om te beginnen met loslaten."

 


Bureaus

Media

Marketing