Jongeren doneren meer

07-09-2012 (01:56) - Economisch

Momenteel worden drie segmenten goed bediend door goede doelen namelijk de royale babyboomer, de welwillende AOW-er en de loyale donateur. Jongeren, ook wel in het onderzoek het segment connected gemakzoeker genoemd, vragen echter om een andere benadering en bieden veel kansen. Zij zijn namelijk bereid meer te doneren dan ze nu doen. Dit blijkt uit onderzoek van het Familie Kenniscentrum (FKC), een initiatief van Bindinc.


In het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau MediaTest, worden zes segmenten genoemd namelijk de royale babyboomer, de welwillende AOW-er, de loyale donateur, de connected gemakszoeker, de aan-de-deur-gever en de sporadisch donerende levensgenieter. Het segment royale babyboomer is het meest interessante segment voor goede doelen. Dit omdat zij veel doneren (gemiddeld €497,- per jaar) en loyaal zijn. Zij vinden communicatie en transparantie van goede doelen zeer belangrijk.
 
Het meest afwijkende segment is de connected gemakszoeker. Deze consumenten doneren nu nog vrij weinig, maar zijn in tegenstelling tot de overige groepen wel bereid om meer te doneren. Dit maakt deze groep kansrijk voor goede doelen. Zij vragen wel om een andere benadering dan de overige groepen. Goede doelen moeten vooral iets relevants en leuks bieden. Ze willen zich betrokken voelen bij het doel en direct invloed hebben op wat er met hun bijdrage gebeurt. Ze worden het liefst via-via of persoonlijk benaderd, bijvoorbeeld via social media.  Een donateursblad of online nieuwsbrief is daarom ook niet aan hen besteed.
 
De royale babyboomer, loyale donateur en welwillende AOW-er vormen samen de grootste groep donateurs. Zij kunnen via de huidige (‘traditionele’) kanalen benaderd worden. Print is belangrijk om deze groepen écht te bereiken, zelfs als men aangeeft liever benaderd te worden via digitale middelen. Met name digitale nieuwsbrieven krijgen weinig aandacht en worden niet gelezen.
 
Het onderzoek is uitgevoerd in april 2012 door onderzoeksbureau MediaTest in opdracht van het FKC onder ruim 1500 donateurs in Nederland. Hieruit zijn zes segmenten naar voren gekomen, waarvan de royale babyboomer en connected gemakszoeker verder zijn uitgediept door middel van kwalitatief onderzoek.  De volledige whitepaper is vanaf 14 september 2012 gratis aan te vragen via de website www.familiekenniscentrum.nl.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing