Levensmiddelenindustrie: relatie met retail aandachtspunt
12-02-2013 (00:00) - Economisch
Voor fabrikanten in de levensmiddelenindustrie staat dit jaar de relatie met de retail bovenaan de agenda. Maar liefst 60% van de directieleden noemt dit onderwerp een speerpunt voor 2013.
Voor de retail is het onderwerp formule-aanbod top-of-mind. Voor 57% van de directieleden is dit een grote uitdaging. Dat blijkt uit het Top Topics brancherapport 2013 dat voor het vierde jaar op rij wordt gepubliceerd door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en GfK. Voor dit onderzoek gaven 128 directieleden binnen de Nederlandse retail en levensmiddelenindustrie hun visie op de prioriteiten binnen hun bedrijf en bij hun handelspartners in 2013. Daarnaast geven experts uit de branche hun visie op de voor hen belangrijke topics.
Wat verder opvalt is dat zowel fabrikanten als retailers meer aandacht schenken aan consumentenmarketing. In tijden van teruglopende koopkracht is het belangrijk de consument meer dan ooit centraal te stellen. Nu iedereen continu online is, zijn consumenten in de positie om een merk op de knieën te krijgen. Tegelijkertijd bieden nieuwe media kansen om shoppers beter te begrijpen en optimaal in te spelen op hun behoeften.