Nederlander vertrouwt overheid steeds minder
23-01-2012 (08:09) - Economisch
De financiële en politieke chaos van 2011 zorgen voor een significante deuk in het vertrouwen in de overheid wereldwijd. Volgens de uitkomsten van de Edelman Trust Barometer 2012, een onderzoek naar vertrouwen in 25 landen, kelderde ook het vertrouwen in de overheid in ons land. Minder dan de helft van het Nederlandse publiek (47%) zegt de overheid te vertrouwen. Van opinieleiders kan de overheid, ondanks een sterke daling van 75% naar 59% ten opzichte van vorig jaar, iets meer steun verwachten. Wereldwijd vertrouwt nog slechts 43% van de opinieleiders de overheid.
Nederland, van oudsher een van Europa's koplopers van vertrouwen, is het enige land in Europa met een AAA-status waar het vertrouwen in de overheid met dubbele cijfers daalde. Overheidsfunctionarissen worden bovendien over de hele wereld gezien als minst geloofwaardige woordvoerders, met enkel het vertrouwen van 29% wereldwijd en 16% in Nederland. Voor het eerst onderzocht de Edelman Trust Barometer ook het vertrouwen onder het algemene publiek. Daarbij zegt bijna de helft (46%) van de Nederlanders er niet op te vertrouwen dat overheidsfunctionarissen de waarheid vertellen.
Ook het vertrouwen in het bedrijfsleven in Nederland daalde met tien procentpunten tot 65%; een significante daling maar lang niet zo dramatisch als bij buurland Duitsland (van 52% naar 34%) en Frankrijk (van 48% naar 28%) die zich in het hart van de economische crisis van de eurozone bevinden.
Opvallend is dat de respondenten in Nederland minder kritisch zijn op het bedrijfsleven dan op de overheid. Een verschil van 32% is te zien tussen wat de Nederlandse respondenten verwachten van de overheid en de werkelijke prestaties. Vooral het effectief managen van het financiële beleid, het luisteren naar de burgers en open en transparant handelen, verdienen de meeste aandacht volgens de respondenten. Kennelijk voldoet het bedrijfsleven beter aan de verwachtingen aangezien het verschil hierin minder is, namelijk 22%. Het beste scoren zij op producten/diensten, innovatie en winst (11% verschil tussen verwachting en prestatie).