Ondanks dalende merkkracht is Shell nog steeds het meest waardevolle Nederlandse merk

Ondanks dalende merkkracht is Shell nog steeds het meest waardevolle Nederlandse merk

17-07-2024 (12:01) - Economisch

Shell is het meest waardevolle Nederlandse merk, volgens Brand Finance - een toonaangevend bureau in merkwaardering. Met een merkwaarde van 47 miljard euro is de van oorsprong Nederlandse oliemaatschappij vijf keer meer waard dan nummer twee op de lijst, ING, die een merkwaarde heeft van 9,3 miljard euro.

Hoewel Shell's merkwaarde met 1% is gegroeid ten opzichte van 2023, toont het onderzoek aan dat Shell's merkkracht is gedaald van AA+ naar AA. Dit komt doordat Shell te maken heeft met dalende inkomsten, een afname van de ondernemingswaarde en toenemende kritiek op zijn fossiele brandstofverleden. In 2024 heeft Shell zijn duurzame portfolio versterkt door investeringen in duurzame vliegtuigbrandstof, elektrische voertuiglaadstations via Shell Recharge en hernieuwbare energieopties.

De top 10 meest waardevolle Nederlandse merken:

1. Shell - 47 miljard euro
2. ING - 9,4 miljard euro
3. Heineken - 8,4 miljard euro
4. Philips - 7,7 miljard euro
5. ASML - 6,4 miljard euro
6. Rabobank - 6,1 miljard euro
7. Spar - 4,4 miljard euro
8. ABN-Amro - 4,1 miljard euro
9. KPN - 4,1 miljard euro
10. Randstad - 3,8 miljard euro

"De toonaangevende merken van Nederland tonen indrukwekkende veerkracht met meer dan de helft van de top 50 Nederlandse merken die een jaarlijkse groei in merkwaarde realiseren, waaronder zeven van de top tien," merkte Henry Farr, Directeur bij Brand Finance, op.

Andere uitblinkers

Automerk DAF is het snelst groeiende merk van Nederland met een waardestijging van 54% tot 1,4 miljard euro, gedreven door de sterke vraag naar logistieke producten en premium bedrijfsvoertuigen. Verzekeringsmerk ASR zag een groei van 50% tot 2 miljard euro dankzij sterke organische groei en succesvolle campagnes zoals 'Insure Like a Boss'.

Telecomoperator KPN is nu het sterkste merk in Nederland, met een AAA-rating en een Brand Strength Index-score van 88,0. KPN behaalde hoge scores in bekendheid, voorkeur en merkinvesteringen, en overtrof daarmee Albert Heijn en Heineken.

De top 10 sterkste Nederlandse merken - Brand Strength Index-score:

1. KPN - 88.0
2. Albert Heijn - 86.1
3. Heineken - 85.9
4. A.S.R. Nederland - 84.4
5. Basic-Fit - 84.2 
6. Jumbo Supermarkten - 84.1
7. Vodafone-Ziggo - 81.8
8. ABN-Amro - 78.6
9. Campina - 77.8
10. Arcadis - 77.1


Bureaus

Media

Marketing