Online markt stijgt naar 9 miljard
23-03-2012 (09:02) - Economisch
De omzet door de verkoop van producten en diensten via internet is ondanks de crisis in 2011 gestegen naar 9 miljard euro. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van zo’n 1.500 webwinkels in Nederland.
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: ‘Online winkelen is inmiddels een onmiskenbare factor van betekenis, die in deze tijden van laag consumentenvertrouwen en financiële neergang in toenemende mate een positieve bijdrage levert aan de Nederlandse economie. Dat moeten we koesteren.’
Consumenten bestellen steeds vaker producten en diensten via internet. In totaal zijn in 2011 bijna 78 miljoen online bestellingen gedaan, een stijging van 13% vergeleken met 2010. Deze groei komt vooral door de stijging van het aantal bestellingen per persoon. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: ‘De groei van de online verkoop komt voornamelijk doordat kopers vaker bestellen en op deze wijze de totale markt stuwen. Online kopers worden steeds makkelijker verleid tot het doen van een online aankoop. Ontwikkelingen als de opkomst van het mobiele kanaal en efficiëntere verzending maken het makkelijker voor consumenten om online een bestelling te doen.’
In 2011 zijn er weer nieuwe online consumenten bijgekomen; afgelopen jaar hebben 900.000 consumenten voor het eerst een bestelling op internet geplaatst. Daarmee komt het aantal online kopers uit op 10,5 miljoen, een groei van 10% in vergelijking met 2010. De toename van het aantal online kopers zorgt voor een verdere groei van online consumentenbestedingen.