Pieter Schoen neemt lifestylemerk IXXI over

07-06-2021 (11:02) - Economisch

De Rotterdamse ondernemer en investeerder Pieter Schoen neemt met zijn investeringsmaatschappij Shoe Investments en enkele andere investeerders IXXI over, de Nederlandse producent van hoogwaardig ‘design aan de muur’ dat inmiddels ook internationaal erg populair is. Schoen wil de omzet van het bedrijf in enkele jaren tijd flink laten groeien.
 
IXXI werd elf jaar geleden bedacht door drie Nederlandse ontwerpers en was destijds een nieuw concept voor wanddecoratie. Met een innovatief kunststof kruisje worden vierkante kaartjes aan elkaar gekoppeld tot één geheel. IXXI is vooral bekend om haar exclusieve collecties en bekende designs van gerenommeerde partners zoals het Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Universal Pictures. Het concept werd niet alleen populair in Nederland, maar ook in het buitenland, dankzij de website en traditionele retailkanalen.
 

Online verder uitbouwen

In Nederland hangt bij één op de acht huishoudens een IXXI aan de muur. De komende jaren moet de omzet van het Bossche bedrijf groeien naar 25 miljoen. Momenteel heeft IXXI bijna 30 medewerkers. IXXI is nu al in veel landen actief en via de website wereldwijd verkrijgbaar. Vooral Nederland, België, Duitsland, Scandinavië en Frankrijk bestellen veel online. Via een wereldwijd retailnetwerk wordt de collectie onder meer verkocht in Australië, Hong Kong, Zuid-Afrika, Korea, Chili, Italië en Israël. “De zichtbaarheid die de oprichters in fysieke winkels hebben gecreëerd gaan we online nog verder uitbouwen”, aldus Schoen.
 
“De reden om in IXXI te investeren is met name de prachtige eenvoud van het product, waar bovendien een waterdicht patent op rust. Samen met goede online marketeers wil ik in een rap tempo de omzet laten verviervoudigen. Het is een spel dat ik goed kan overzien, met name in het buitenland.”
 

Mooie volgende stap

Medeoprichter Roel Vaessen blijft in ieder geval nog aan het bedrijf meebouwen. “De participatie van Pieter Schoen is een mooie volgende stap, die goed past bij het pad dat we altijd al voor ogen hadden. IXXI is ontstaan vanuit een creatief basisidee, het is mooi dat het nu als zelfstandig merk uitgebouwd wordt en niet opgaat in een groter geheel. De creatieve basis va het product blijft belangrijk.”

Schoen was de afgelopen twee seizoenen van het tv-programma Dragons’ Den een van de meest in het oog springende investeerders. Vaessen: “Ik kende Pieter alleen van televisie. Het is een mooi compliment dat zo’n inspirerende ondernemer met zijn ervaring vertrouwen heeft in het product. Bij de start in 2010 hebben we gezegd dat we IXXI in het woordenboek wilden hebben, net als een canvas en een poster. Deze nieuwe stap brengt dat dichterbij.”
 

Over Shoe Investments

Shoe Investments belegt rechtstreeks in snelgroeiende en schaalbare bedrijven. Shoe Investments is een hands-on investeerder die waarde toevoegt door haar kennis van e-commerce, zowel B2B als B2C, sales, marketing, finance & control. Naast directe investeringen belegt Shoe Investments ook in fondsen (wereldwijd private equity, durfkapitaal, onroerend goed, enz.). Op dit moment heeft Shoe Investments circa dertig deelnemingen, direct en indirect. 

Bureaus

Media

Marketing