Plussen en minnen bij Heineken
23-02-2010 (10:03) - Economisch
Bierconcern Heineken heeft in 2009 kunnen profiteren van kostenbesparingen. Ook hogere prijzen en voordelen van de overname van de Britse brouwer Scottish & Newcastle verhoogden het bedrijfsresultaat. Dat bleek dinsdag uit de publicatie van de jaarcijfers. Heineken verkocht voor 14,7 miljard euro aan bier, tegen 14,32 miljard euro in 2008. De behaalde inkomsten lagen in lijn met de verwachting van analisten.
Het bedrijfsresultaat kwam uit op 2,09 miljard euro, 8,4 procent hoger dan een jaar eerder en gelijk aan de 2,09 miljard euro waarop marktkenners rekenden. De nettowinst bedroeg 1,05 miljard euro, 18 procent meer dan een jaar eerder.
In totaal verkocht Heineken 125,2 miljoen hectoliter bier. Er was in 2009 sprake van een autonome daling van 5,4 procent. In Europa liepen de volumes sterk terug met een daling van 5 procent in West-Europa en een daling van 11 procent in Centraal- en Oost-Europa.