PSA Peugeot Citroën gaat samenwerking aan met GM

26-03-2012 (09:00) - Economisch

De moedermaatschappij van Peugeot Nederland, PSA Peugeot Citroën, gaat dit voorjaar een wereldwijde en lange-termijnsamenwerking aan met het Amerikaanse automobielconcern General Motors (GM). Doel is, beide concerns financieel en op het gebied van kennis verder te versterken. Ook zullen forse kostenbesparingen worden gerealiseerd.
 
De samenwerking heeft twee pijlers: het delen van de ontwikkelingskosten voor chassis, motoren en componenten enerzijds, en een gezamenlijke inkoop van onderdelen en diensten bij toeleveranciers anderzijds. De te verwachten omzet voor de op te richten inkooporganisatie zal een kleine 100 miljard euro bedragen. Beide organisaties blijven daarnaast zelfstandig ontwerpen, bouwen en verkopen.
 
Als onderdeel van de samenwerking  neemt GM later dit voorjaar een belang van zeven procent in PSA Peugeot Citroën, de moedermaatschappij van de automerken Peugeot en Citroën. GM betaalt daarvoor 1 miljard euro aan PSA Peugeot Citroën.
 
Het aandelenbelang van GM in PSA past in de strategische samenwerking die beide bedrijven eerder dit jaar aankondigden. De bedrijven willen met hun wereldwijde samenwerking in de komende vijf jaar twee miljard dollar aan kosten besparen.GM wil vooral de kosten bij de verlieslatende dochter Opel verlagen, onder meer door gebruik te maken van de R&D van PSA Peugeot Citroën. Peugeot verbetert de toegang tot gebieden buiten de relatief zwakke Europese automarkt.
 

Het Amerikaanse bedrijf krijgt geen zetel in het bestuur van PSA. De familie Peugeot, die een groot belang bezit in de Franse autoproducent, neemt geen belang in General Motors. Thierry Peugeot, de president-commissaris van PSA Peugeot Citroën, heeft laten weten dat na de samenwerking met GM het stemrecht van de familie Peugeot in PSA Peugeot Citroën 40 procent zal bedragen, met 25 procent van het aandelenkapitaal. 


Bureaus

Media

Marketing