Sector Technologie, Media en Telecom krimpt

14-11-2012 (08:39) - Economisch

De sector Technologie, Media en Telecom dreigt haar traditionele positie als motor van de Nederlandse economie te verliezen. Zo maakt de sector de groeiverwachting voor 2012 niet waar en is zelfs sprake van een lichte krimp. 
 
Veel bedrijven worstelen met hun winstgevendheid. Tevens slagen ze er niet in de overgang naar nieuwe verdienmodellen te maken. Dit is echter wel noodzakelijk om de aanjagerspositie die deze sector heeft, vast te houden. Dit concludeert ABN AMRO in de sectormonitor TMT, een tweejaarlijkse update van trends en ontwikkelingen in deze sector.
 
ABN AMRO constateert dat de TMT-sector een zwaar jaar heeft. De totale sector zal krimpen met 0,5 procent in 2012. Dit is lager dan de verwachtingen van eerder dit jaar. De voornaamste reden ligt in het feit dat de gehele sector niet vernieuwend genoeg te werk gaat. Hierdoor wordt ze meegenomen in de economische krimp van dit jaar. En dat terwijl de sector juist als aanjager van de economie gezien werd. De overheid heeft in haar topsectorenbeleid de ICT-branches namelijk aangewezen als zogenaamde innovatie-as. ”Veel bedrijven werken met verouderde verdienmodellen die wringen met de wensen van klanten. Ze anticiperen onvoldoende met innovaties op nieuwe ontwikkelingen, terwijl de adoptie hiervan belangrijker is dan ooit als de sector wil overleven”, benadrukt Menno van Leeuwen, Sector Banker van ABN AMRO.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing