Social Media steeds belangrijker bij banenjacht

09-10-2012 (00:00) - Economisch

Social media speelt een steeds grotere rol bij het zoeken naar een baan. Vorig jaar zocht 21 procent van werkzoekend Nederland een baan via social media, dit jaar is dat gestegen naar 38 procent. Het gebruik van LinkedIn is daarbij explosief gestegen. LinkedIn wordt door 79 procent van werkzoekend Nederland ingezet om een baan te vinden, dit is een flinke stijging in vergelijking met de 38 procent uit 2011. Naast LinkedIn is ook het gebruik van Facebook gestegen: 41 procent van de werkzoekenden noemt Facebook als middel om een baan te zoeken, een stijging van 29 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Unique onder ruim 3.000 werkzoekenden. 
 
Uit het onderzoek dat als onderdeel van de MKB Marktmonitor is uitgevoerd, blijkt verder dat er significante verschillen zijn tussen de manier waarop mannen en vrouwen naar een baan zoeken. Social media zetten zij ongeveer evenveel in. Ingezoomd op de specifieke netwerken blijkt echter dat LinkedIn door bijna 10 procent meer mannen dan vrouwen wordt ingezet. Vrouwen gebruiken daarentegen Facebook en Hyves net een beetje meer. Ook de krant wordt door vrouwen vaker ingezet bij de zoektocht naar een baan, namelijk 7 procent meer. 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing