Werkgever moet sociaal zijn
26-06-2012 (08:37) - Economisch
Nederlanders zijn op zoek naar een betrouwbare en sociale werkgever. In tijden van economische onzekerheid zijn juist deze twee emotionele waarden het belangrijkste aan een werkgever. Dat blijkt uit onderzoek van VNU Media Recruitment naar de wensen en ambities op arbeidsmarkt. Opvallend is dat juist zakelijkheid niet in de top tien voorkomt.
Een betrouwbare werkgever is een universele wens; elke beroepsgroep heeft deze waarde op nummer 1. Vanaf de tweede plek zijn er echter al verschillen. Werknemers in finance en marketing/sales gaan mee in de algemene tendens en zoeken een sociale werkgever. Bij technici staat een innovatieve werkgever op nummer twee. Bij ICT’ers is deze positie weggelegd voor dynamiek, terwijl dit voor alle andere beroepsgroepen van ondergeschikt belang blijkt.
Financials en technici hechten met een top 5-positie veel waarde aan een trendsettende werkgever. Werknemers in marketing/sales vinden de trendsettendheid van werkgever met een één na laatste positie, van verrassend weinig belang. Zij zoeken, veel meer dan andere beroepsgroepen, een werkgever die juist zakelijk is. Opvallend is bovendien dat daar waar idealisme bij velen hoog in het vaandel staat met een overall nummer 4-waardering, dit voor een technicus het minst belangrijke aspect is van de twaalf voorgelegde emotionele waarden.