Werkzoekenden veel actiever op social media
28-02-2013 (08:30) - Economisch
Nederlanders die actief naar een baan zoeken zijn nadrukkelijker aanwezig op social media dan niet-werkzoekenden. 12 Procent is dagelijks bezig om online hun netwerk te vergroten. Daarnaast gaat de actieve baanzoeker beduidend vaker het gesprek aan via social media door dagelijks berichten te plaatsen (22%) en te reageren op berichten van anderen (21%). Dit blijkt uit analyses voor de Masterclass Social media recruitmentstrategie van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie die op 26 maart plaatsvindt.
Werkzoekenden gebruiken social media beduidend vaker om hun netwerk te vergroten dan niet-werkzoekenden. Actieve baanzoekers versturen vier keer vaker dagelijks een uitnodiging aan anderen via social media dan de gemiddelde Nederlander. Daarnaast reageert 24 procent dagelijks op uitnodigingen van anderen en zoek de actieve baanzoeker vaker de dialoog met anderen.
Meer dan één op de vijf plaatst dagelijks berichten en reageert op die van anderen. Ook lezen ze vaker de berichten van hun online netwerk. Het enige onderdeel waarop actief werkzoekenden zich niet onderscheiden van niet-werkzoekenden is in het dagelijks plaatsen van foto’s.