3x waarom e-mailmarketing in je bedrijf onmisbaar is

10-12-2021 (16:21) - Marketing

Met meer dan 2 miljoen bedrijven kunnen we wel stellen dat Nederland een echt ondernemersland is. Wanneer je over een eigen onderneming beschikt, zul je misschien wel iets merken van de groeiende concurrentie binnen jouw branche. Tijd om daar wat aan te doen wanneer je ook in de toekomst nieuwe klanten wilt blijven bereiken. Een van de stappen die je hierbij moet zetten, is de overstap op e-mailmarketing. In dit artikel lees je meer over wat e-mailmarketing precies is en waarom het onmisbaar is binnen je bedrijf.
 

Wat is e-mailmarketing precies?

Als er iets onmisbaar is binnen een goedlopend bedrijf dan is het wel e-mailmarketing. E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij e-mail wordt ingezet om een doelgroep te bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het versturen van een nieuwsbrief of een online folder. E-mailmarketing kan door bedrijven heel breed worden ingezet en is voor iedere onderneming interessant te noemen. Het maakt bijvoorbeeld niet uit of je een freelance fotograaf bent of een groot bedrijf hebt in speelgoed. In beide gevallen wil je klanten en/of opdrachtgevers bereiken.

 

Er zijn verschillende manieren om te beginnen met e-mailmarketing. Via internet vind je diverse softwares die eenvoudig zijn in gebruik. Neem bijvoorbeeld de e-mailmarketing software van Flexmail, een handig programma waarmee je e-mails en campagnes volledig op maat en volgens eigen huisstijl kunt maken. Dit soort software gebruik je om mensen te bereiken die belangrijk voor je zijn. Ook heb je hier inzicht in statistieken en resultaten zodat je kunt zien wat beter kan of juist wat goed scoort.
 

1. Persoonlijke benadering via e-mailmarketing

Een van de redenen om te starten met e-mailmarketing is omdat je op een zakelijke doch persoonlijke manier klanten kunt bereiken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vergelijking met social media. Social media is onmisbaar voor een onderneming om mensen op de hoogte te houden van je bedrijf. Toch is social media al gauw onpersoonlijk en vluchtig - veel mensen scrollen met een behoorlijk tempo over hun tijdlijn. E-mailmarketing, bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwsbrief, is anders, omdat men zelf toestemming heeft gegeven om mails te mogen ontvangen. Bij nieuwsbrieven weet je zeker dat de mailing in de inbox van de ontvanger belandt; bij social media is het nog maar de vraag of de beoogde ontvanger je bericht ziet.
 

2. E-mail is het meest gebruikte communicatiemiddel

Wat ook goed is om te weten, is dat vrijwel iedereen vanaf een bepaalde leeftijd over een e-mailadres beschikt. Dat is met social media accounts wel even anders. E-mail is door de jaren heen uitgegroeid tot het meest gebruikte communicatiemiddel. Dat is niet zo gek: het gebruik van e-mail is handig, kan snel en efficiënt en is toegankelijk. Kort samengevat: een groot deel van de Nederlanders mailt en ontvangt mails. Het is zonde om niet mee te gaan in deze gewoonte met je bedrijf, omdat je hier gegarandeerd mensen mee kunt bereiken en trekken.
 

3. E-mailmarketing is goed te betalen én effectief

Tot slot is het goed om te weten dat e-mailmarketing in verhouding met andere soorten marketing zeer betaalbaar is. Het versturen van e-mails kost immers helemaal niks (of weinig wanneer je gebruik maakt van software) behalve de tijd die je in zo’n mailing stopt. Dit is met name voor kleine bedrijven en bedrijven met weinig budget heel interessant, omdat je op een goedkope manier mensen kunt bereiken. Het is veel goedkoper dan adverteren via social media, kranten of televisie. Daarbij is e-mailmarketing wél heel effectief, omdat je altijd inzicht hebt in de statistieken achter zo’n mailing. Met die gegevens kun je vervolgens alleen maar betere nieuwsbrieven samenstellen met kwalitatieve content die waardevol is.
 

 

 


Bureaus

Media

Economisch