ABN AMRO en LifeHunters maken ruimte vrij 'voor haar' in STRAAT Meuseum

07-03-2023 (11:28) - Marketing

Iedereen die het STRAAT Museum in Amsterdam bezoekt, wordt overvallen door een zee van kleur. Maar… als je vervolgens door het museum loopt, kun je er niet omheen: Gigantische witte doeken met één boodschap. ‘Gereserveerd. Voor haar’.

De doeken staan centraal in de campagne rondom het nieuwe partnership van ABN AMRO met STRAAT Museum. Belangrijk onderdeel van de samenwerking is het verbeteren van de representatie van vrouwen binnen de collectie van het Street Art museum. Op deze manier past het partnership ook goed bij de boodschap van ABN AMRO: ‘Samen werken we aan een wereld van gelijke kansen.’

Uit onderzoek van WOMEN Inc. & ABN AMRO ‘Een nog onverteld verhaal’ dat in 2022 is gepubliceerd blijkt dat de representatie van vrouwen nog altijd niet op orde is binnen de Nederlandse musea. Dit inzicht is dan ook gebruikt bij de totstandkoming van de campagne.

STRAAT Museum maakt letterlijk & figuurlijk ruimte vrij voor invloedrijke vrouwelijke street artists binnen de collectie. Als onderdeel van de tentoonstelling genaamd ‘Women in Street Art’ worden de immense witte doeken de komende periode ter plekke in het museum gevuld met werk van vrouwelijke top street artists. Het eerste doek is inmiddels ingevuld door street art legende Lady Aiko, eind maart is Nina Valkhoff de volgende.

Campagne & doorvertaling in het museum

Bureau LifeHunters is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van concept en middelen.
“Dat de campagne écht onderdeel is geworden van de collectie van STRAAT Museum, vind ik superbijzonder én gedurfd. Het zijn immense witte doeken, de grootste is 9 x 6 meter, je kunt als bezoeker niet om de boodschap heen. Het toont ook de grote betrokkenheid en daadkracht van STRAAT Museum & ABN AMRO bij het onderwerp.” zegt Mark van der Werff, creative director van LifeHunters.

Larissa Clemens, Sr Sponsor Manager Kunst en Cultuur ABN AMRO: “Vanuit de purpose van ABN AMRO ‘Banking for Better for Generations to come’, zetten wij sponsoring in om de maatschappij verder te brengen. Wij willen daarbij een versnellende factor zijn, door de juiste partnerships aan te gaan en concrete doelen te stellen ten aanzien van duurzaamheid en gelijke kansen. Binnen de Kunst & Cultuur sponsorportefeuille is STRAAT als nieuwe partner toegevoegd, ik ben enorm trots dat STRAAT deze gedurfde campagne samen met Lifehunters heeft vormgegeven en dat onze boodschap- meer werk & zichtbaarheid voor vrouwelijke street artists- zelfs tot in de collectie is opgenomen.

De gereserveerde (witte) doeken staan centraal in de ondersteunende campagne die wordt ingezet via social campagne, image ads en alle owned channels van ABN AMRO & STRAAT Museum. De PR campagne is tot stand gekomen door PR bureau Hagens.

Credits

Bureau: LifeHunters
Verantwoordelijk bij ABN AMRO: Sander Bestevaar, Larissa Clemens, Merel Klijn Velderman.
 


Bureaus

Media

Economisch