Aegon lanceert podcast van 5 uur om inbrekers af te schrikken
24-12-2021 (13:01) - Marketing
Uit onderzoek van Aegon onder 1.000 Nederlanders blijkt dat 51% bang is dat er wordt ingebroken tijdens de feestdagen. Dat is terecht want met de feestdagen wordt er gemiddeld meer dan 300 keer per dag ingebroken. De verzekeraar lanceert daarom de Stille Nachtwachter, inbraakpreventie in de vorm van een 5 uur durende podcast van een écht kerstdiner tussen ‘fictieve’ vrienden waardoor het net lijkt alsof er iemand thuis is.
Met geluiden die iedereen zal herkennen, zoals een ongemakkelijk moment aan tafel, een vriend die valsspeelt en het enthousiast reageren op een cadeau waar je eigenlijk niet op zit te wachten. De campagne is ontwikkeld door Creative Agency TBWA\NEBOKO.
Maarten de Rooij, Head of Claims bij Aegon Schadeverzekeringen: “De feestdagen zijn dit jaar minder feestelijk dan we gewend zijn. Gelukkig mogen we wel in kleine kring bij elkaar komen. Zo ontstaat in december de ideale cocktail voor inbrekers: een leeg, donker en stil huis. Wij willen het bewustzijn rondom inbraken tijdens de feestdagen verhogen en mensen voorbereiden. Aan het rijtje met de bekende inbraakpreventietips, zoals lichten aan, gordijnen dicht en deuren op slot, voegen we een vernieuwend onderdeel toe, de podcast ‘de Stille Nachtwachter’. Geluid is voor 1 op de 3 mensen een nu nog onbekende preventiemaatregel. Terwijl bijna de helft van de mensen desgevraagd geluid wel zou inzetten om inbraak tegen te gaan.”
Lege huizen gevuld met écht leven
De Stille Nachtwachter-podcast is geïnspireerd op de welbekende scène uit Home Alone, waar hoofdpersoon Kevin de TV aanzet om inbrekers af te schrikken. De podcast van Aegon klinkt ruim 5 uur lang als een gezellig, net echt lijkend kerstavondje. In de podcast passeren herkenbare momenten de revue. Zo komen er vakanties aan bod, worden er nieuwtjes gedeeld, voornemens uitgesproken en kan iemand niet tegen zijn verlies tijdens Monopoly. Ook oneliners als “Hebben jullie kerstpakketten gehad vanuit werk?”, “Je zit gewoon vals te spelen” en de ongemakkelijke vraag “Vertel eens wat over jezelf…” komen langs.
Achter de schermen
Creatief duo Richard Bushoff en Lennart Schoterman: “Een kerstdiner kan zomaar 5 tot 6 uur duren, dus
die lengte wilden we ook écht hebben. We hebben een eettafel neergezet in onze spiksplinternieuwe high-tech geluidsstudio en de acteurs 5 uur lang hun gang laten gaan zonder uitgeschreven script. Zo hebben we ze een echt kerstdiner voorgeschoteld en spelletjes laten spelen. Het resultaat mag er zijn! En gelukkig is er geen kom soep omgevallen…”
Andere inbraakpreventietips
De podcast, waardoor het lijkt alsof je gewoon thuis bent, werkt het beste in combinatie met andere inbraak preventietips. Het is belangrijk dat je deuren en ramen goed afsluit. Maar ook zorgen voor voldoende verlichting in en om het huis, de gordijnen sluiten als het donker is, zijn waardevolle tips. Daarnaast is het goed je buren te vriend te houden. Gebleken is dat inbrekers wijken vermijden waar de sociale controle groot is. Laat ook geen briefjes achter voor de pakketbezorger, dat is vragen om problemen.
Het audiofragment van de Stille Nachtwachter beluisteren? Dat kan via Spotify: beluister het fragment.
De podcast, andere preventietips en inspiratie is ook hier te vinden op.
De podcast, andere preventietips en inspiratie is ook hier te vinden op.
Credits
Klant: Achmea
Bureau: TBWA\NEBOKO
Bureau: TBWA\NEBOKO