Albert Heijn verlengt samenwerking Tony's Chocolonely met vijf jaar

22-03-2022 (10:17) - Marketing

Supermarktketen Albert Heijn en Tony’s Chocolonely verlengen de huidige Open Chain-samenwerking rondom Delicata-chocolade met nog eens vijf jaar, om samen meer impact te kunnen maken op cacaoplantages in West-Afrika. Albert Heijn was met Delicata in 2019 de eerste partij die de verantwoordelijkheid nam voor de verduurzaming van zijn cacaoketen en zich aansloot bij Tony’s Open Chain, een open source initiatief, waarmee andere chocolademakers Tony’s manier van werken kunnen overnemen en hun cacao op een duurzame en eerlijke manier kunnen inkopen. Om de samenwerking en verlenging te vieren liggen de komende weken drie exclusieve Tony’s repen in nieuwe smaken in de schappen van Albert Heijn.

In drie jaar tijd heeft Tony’s samen met haar missiepartners meer dan 26 miljoen kilo aan traceerbare cacaobonen ingekocht via de Open Chain. Hierdoor is sinds 2019 het aantal samenwerkingen met boeren fors vergroot. In 2019 werd er gewerkt met ongeveer 6600 boeren, in 2021 waren dat er bijna 9000. Dankzij de samenwerking met Delicata is het aantal traceerbare bonen dat zij hebben ingekocht bijna verdubbeld, van 1,5 miljoen kilo in 2018 naar 2,7 miljoen kilo in 2021. Bij Tony’s nam dit toe van 5,5 miljoen kilo naar 8,6 miljoen kilo traceerbare bonen, wat concreet betekent dit dat bijna 9000 boeren meer dan 13,5 miljoen euro aan extra premie hebben ontvangen.
 

Open Chain

Bedrijven die zich bij Open chain aansluiten, kopen hun cacao in volgens Tony’s vijf samenwerkingsprincipes voor slaafvrije cacao. Dat betekent onder andere dat er gebruik wordt gemaakt van volledig traceerbare bonen waarbij we precies weten bij welke coöperaties uit Ghana en Ivoorkust ze vandaan komen. Aangesloten cacaoboeren krijgen bovendien voor de lange termijn een hogere prijs betaald en worden geholpen met het verhogen van hun productiviteit, om zo een leefbaar inkomen te kunnen verdienen. Ook zijn alle huishoudens van cacaoboeren waarmee wordt samengewerkt, aangesloten op CLMRS (Child Labour Monitoring Remediation System). De verlenging van de samenwerking betekent dat Albert Heijn voor zijn Delicata-chocolade ook de komende vijf jaar hun cacao via Open Chain inkoopt.

Bureaus

Media

Economisch