Apple meest waardevolle merk

22-05-2013 (08:21) - Marketing

De top 100 meest waardevolle merken zijn ten opzichte van 2012 wederom in waarde gestegen, ondanks de aanhoudende wereldwijde economische tegenwind. 
 
De gezamenlijke waarde steeg met 8% van $ 2.400 miljard in 2012 naar $ 2.600 miljard in 2013. Sinds 2006 is er zelfs sprake van een totale waardestijging van 77%. Dat blijkt uit het jaarlijkse mondiale BrandZ onderzoek dat onderzoeksbureau Millward Brown sinds 2006 uitvoert.
 
Apple is voor het derde achtereenvolgende jaar, nu met een waarde van $185 miljard, het meest waardevolle merk, ondanks een dalende beurswaarde. Dit illustreert de kracht van het merk in de hoofden van consumenten. Ook na de dood van topman Steve Jobs blijft Apple met haar topproducten iPhone, iPod, iPad en iMac magisch voor consumenten. Niet alleen qua prestaties en vormgeving van de producten, maar ook door de nog steeds enorme aantrekkingskracht van het merk. Dit is opmerkelijk gezien de commerciële groei van de grote concurrent 
Samsung, die op de 30ste plaats staat met een waarde van $21 miljard (vorig jaar nog op een 55ste plaats en thans een winstgroei van 51%). 
 
De kloof met nummer 2 Google ($114 miljard) is ten opzichte van vorig jaar zelfs nog iets gegroeid. Over het algemeen kan geconstateerd worden dat technologie en telecommerken de top 100 domineren.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch