Automatisering paid search geeft meer ruimte voor innovatie

08-03-2022 (15:56) - Marketing

In tegenstelling tot voorgaande jaren zien searchspecialisten automatisering steeds minder als een bedreiging. De vrijgekomen tijd wordt nu besteed aan strategische werkzaamheden en innovatie. Hoewel steeds meer specialisten automatisering als een kans zien en niet als een bedreiging, geven de respondenten van een nieuw onderzoek van de VIA-taskforce Search wel aan dat ze door de toenemende automatisering steeds minder goed zien wat er binnen campagnes gebeurt. Dit en meer staat in de whitepaper 'De veranderende rol van de paid search marketeer', die branchenetwerk VIA presenteert.

In de afgelopen jaren zijn de mogelijkheden om Search Engine Advertising (SEA)-campagnes te automatiseren exponentieel toegenomen. Naast technologische ontwikkelingen volgen ook de updates op het gebied van creatie en toolings elkaar razendsnel op. Om een beeld te krijgen van de huidige situatie heeft de Taskforce Search van VIA afgelopen jaar een grootschalige enquête uitgezet onder searchspecialisten in Nederland. In de enquête stonden het belang van automatisering en de impact daarvan op de rol van de marketeer centraal, daarnaast zijn er veel vragen gesteld over de kansen en bedreigingen op het gebied van searchmarketing.
 

Third-party-oplossingen

Uit de onderzoekscijfers komt duidelijk naar voren dat searchspecialisten een voorkeur hebben voor advertentiekanalen met de hoogste bereikcijfers. Een strategie waarin ook ruimte is voor nieuwe platformen zoals TikTok. Voor het monitoren en rapporteren van de resultaten maken vrijwel alle respondenten gebruik van meerdere systemen. Wat opvalt is dat nog maar 41 procent hiervoor gebruikmaakt van third-party-oplossingen.
 

Gevoel van bedreiging neemt af

Wat opvalt is dat, in tegenstelling tot voorgaande jaren, automatisering steeds minder als een bedreiging wordt gezien. De respondenten geven aan dat zij dankzij automatisering efficiënter kunnen werken. Met name terugkerende monitoringswerkzaamheden worden geautomatiseerd, maar ook op het gebied van creatie werken marketeers steeds vaker met feeds en Dynamic Search Ads, en maar liefst 96 procent van de respondenten geeft aan regelmatig smart bidding in te zetten.
 

Black box

Hoewel steeds meer specialisten automatisering als een kans zien en niet als een bedreiging, geven de respondenten wel aan dat ze door de toenemende automatisering steeds minder goed zien wat er binnen campagnes gebeurt. Dit wordt ook wel de 'black box' genoemd, die ervoor zorgt dat ze minder controle kunnen uitoefenen en inzichten niet gebruikt kunnen worden voor andere marketingvraagstukken. Een minderheid verwacht dat paid search marketeers door automatisering overbodig worden of dat deze groep genoodzaakt is om andere competenties te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van tactische en strategische vraagstukken. "Als Taskforce Search zullen we daarom nu en in de toekomst hierover actief kennis blijven delen", aldus Arjen Hoek.
 
De whitepaper met daarin alle onderzoeksresultaten kan gedownload worden op de VIA-website.
 

Bureaus

Media

Economisch