Bol.com lanceert podcast 'ECO-merce'
18-11-2021 (12:14) - Marketing
Wat is duurzamer: een koptelefoon in een fysieke winkel kopen of online bestellen? In de nieuwe zesdelige podcastserie ECO-merce van bol.com gaat presentator Frank Kromer op zoek naar het antwoord op deze vraag. In elke aflevering spreekt hij met onafhankelijke experts, wetenschappers en verschillende spelers uit de e-commerce over een specifiek onderdeel van de keten: van de productie van artikelen tot aan de bezorging bij de klant.
De komende zes weken is iedere week een nieuwe aflevering te beluisteren via Spotify, Apple Podcast, Google podcasts en Deezer.
In de eerste aflevering van de podcastserie ECO-merce onderzoekt Kromer de huidige wereld van de e-commerce en de ontwikkelingen die zich voordoen, waarna hij per aflevering een onderdeel van de keten doorgaat. Hij start met het bestel- en retourproces, gevolgd door bezorgen, verpakken en magazijnen. De podcast sluit af met een blik op de toekomst: wat kan de sector verbeteren? En welke rol hebben webwinkels en consumenten hierin?
Eerlijk over de sector
Jori Ebskamp, lead Duurzaamheid bij bol.com: "Met deze nieuwe podcast willen we een eerlijk beeld geven waar we nu als sector staan, waar we tegenaanlopen en waar kansen liggen in het verduurzamen van de e-commerce. Luisteraars krijgen inzicht in de milieu-impact van de verschillende onderdelen van het winkelproces. Willen we als bol.com onze ambitie realiseren om in 2025 onze directe voetafdruk terug te brengen naar 0 gram CO2-uitstoot per pakket, dan moeten we continu onderzoeken hoe het beter kan, van slimmer verpakken tot groener bezorgen."
De sector aan het woord
Ook komen diverse spelers binnen e-commerce in de podcast aan bod. Ellen de Lange, manager duurzaamheid bij Thuiswinkel.org, vertelt hoe webshops consumentengedrag kunnen beïnvloeden door duurzamere opties aan te bieden. En Suzanne Debrichy, commercieel manager stadslogistiek bij PostNL, geeft bij een van hun sorteercentra uitleg over efficiëntie, CO2-uitstoot en elektrische busjes.