bvA en VIA bieden hulp bij waarborgen consumentenprivacy

21-02-2022 (16:37) - Marketing

Een praktische gids die online marketeers helpt om te zorgen voor een goede bescherming van de consumentenprivacy. Dat is de insteek van de deze week gelanceerde 'Privacy & AdTech gids voor marketeers' van bvA en VIA.
 
"Met deze gids willen we bijdragen aan een gezond digitaal medialandschap, dat veilig is voor consumenten en voor merken. Daarin is goede naleving van de privacywetgeving cruciaal. Deze praktische gids biedt marketeers hiervoor de broodnodige handvatten." aldus Henriette van Swinderen, Directeur van bvA.
 
Recente uitspraken van privacy-toezichthouders dat veelgebruikte systemen zoals Google Analytics en het Transparency & Consent Framework (TCF) in strijd zijn met de privacywet AVG, zetten het vertrouwen in online reclame volgens bvA en VIA onder druk en leiden tot veel vragen bij alle spelers in de digitale keten. "Ontwikkelingen als die rondom TCF en Google Analytics maken het nog urgenter dat iedereen binnen de advertentiesector goed op de hoogte is van de geldende wetgeving in dit complexe speelveld." aldus Saskia Baneke, Directeur van VIA Nederland.
 

Werkgroep Privacy

De Privacy & AdTech gids kwam tot stand vanuit de industriebrede bvA VIA Werkgroep Privacy. Aan de hand van zeven focuspunten beschrijft het document aan welke wet- en regelgeving een adverteerder moet voldoen om de privacy van zijn consumenten goed te beschermen. Zo is er uitgebreid aandacht voor de watch-outs en werking van het 'Real Time Bidding' systeem, third party cookies en de verschillende 'cookieless' alternatieven.
 
De gids is beschikbaar voor de leden van bvA en VIA en zal regelmatig van updates worden voorzien om aan te sluiten bij de laatste ontwikkelingen in de privacy wetgeving.

Bureaus

Media

Economisch