Campina #1 in schappen
21-02-2013 (08:32) - Marketing
Campina blijft in 2012 het grootste merk in de Nederlandse supermarkten. De consumenten kochten voor bijna 400 miljoen euro producten van dit zuivelmerk. De snelste groeier in de Top 100 is het biologische merk Bio+, dat met stip de Top 40 binnenkomt. Dit blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van SymphonyIRI, het marktonderzoek– en adviesbureau uit Zaltbommel.
De 100 grootste merken in de Nederlands supermarkten zijn samen goed voor een omzetgroei van 1,6%. Hiermee houden ze de supermarktgroei van 2,2% niet bij. De huismerken groeiden het afgelopen jaar met 4,7%.
Binnen de Top 10 boekt Dr. Oetker de meeste vooruitgang. Dit merk stijgt naar de 7e plaats met een groei van 11,8%. Dr. Oetker is sterk in bakproducten, zuiveltoetjes en diepvriespizza’s. Dit jaar is de hoogste nieuwe binnenkomer, op plaats 94, zuivelmerk Arla. De overige nieuwkomers zijn: M&M’s (95), tabaksmerk Gauloises (99) en Sun (100).