Consument kiest alleen voor kant-en-klaar op niveau
26-04-2022 (12:46) - Marketing
Flitsbezorgers en maaltijdkoeriers schieten als paddenstoelen uit de grond en spelen in op veranderend consumentengedrag: eten moet steeds makkelijker, sneller en gezonder. Deze behoefte naar snel, makkelijk en gezond eten vertaalt zich niet in een groeiende populariteit van de traditionele kant-en-klaarmaaltijd, ondanks de sterke ontwikkeling die deze categorie heeft doorgemaakt in de afgelopen jaren. Ruim 45 procent van de ondervraagden uit onderzoek van PanelWizard, in opdracht van Uitgekookt.nl, eet (bijna) nooit een kant-en-klaarmaaltijd. Tijd voor verandering, vindt maaltijdbezorgservice Uitgekookt.nl. Samen met Meester- en TV-kok Rudolph van Veen blazen zij het concept van de kant-en-klaarmaaltijd nieuw leven in en laten zij zien dat het ook anders kan. Verser, gezonder en lekkerder, zonder de moeite van koken.
Uit onderzoek van Uitgekookt.nl blijkt dat één derde van de Nederlanders het belangrijk vindt dat een maaltijd gemakkelijk te bereiden is. Toch zien veel mensen het opwarmen van een kant-en-klaarmaaltijd niet als optie als ze weinig tijd hebben, geen zin hebben om te koken of om een andere reden niet in staat zijn om te koken (46,9%). De voornaamste redenen zijn dat kant-en-klaarmaaltijden worden gezien als niet lekker (44,3%), niet vers (50,7%), en niet gezond (57,8%). Dat laatste komt vooral door de aanname dat kant-en-klaarmaaltijden veel zout (76,9%) en kunstmatige ingrediënten zoals kleur-, geur- en smaakstoffen (55,2%) zouden bevatten. Een groot deel van de ondervraagden vindt dan ook dat het aanbod van gezonde kant-en-klaarmaaltijden te klein is (41%), maar zelfs als een kant-en-klaarmaaltijd dezelfde voedingswaarden, structuur en smaak heeft als een zelfbereide maaltijd, geeft slechts 12,6% van de Nederlanders aan te kiezen voor de kant-en-klaarvariant.