Digitaal platform en podcastserie First EET kit voor hulp bij eetstoornissen

28-02-2022 (13:35) - Marketing

 
De landelijke Ketenaanpak EEtstoornissen (K-EET) lanceert het platform www.firstEETkit.nl en de podcastserie First EET cast. Met een bijbehorende bewustwordingscampagne voorziet K-EET in de kennisbehoefte bij de steeds groter wordende groep jongeren met eetproblemen als gevolg van de pandemie. Strategisch designbureau Greenberry ontwikkelde de website en contentmarketingbureau SOCIAL.INC is verantwoordelijk voor de podcastserie en campagne. Bekende Nederlandse ervaringsdeskundigen delen hun verhaal via het platform.

Om vroegtijdige herkenning en de juiste behandeling te stimuleren heeft de landelijke Ketenaanpak EETstoornissen het platform www.firstEETkit.nl, een 10-delige podcastserie en een social mediacampagne geïnitieerd. De website, ontwikkeld door strategisch designbureau Greenberry, richt zich op het eerder herkennen van eetstoornissen door omstanders en het stimuleren van de juiste behandeling door medisch professionals. De podcastserie en campagne, ontwikkeld door contentmarketing bureau SOCIAL.INC (onderdeel van MMMatter), is gericht op het vergroten van het bewustzijn rondom eetstoornissen bij een breed publiek.
 

Tools voor ouders, hulpverleners en patiënten

In de 10-delige podcastserie ‘First EET cast’ gaan ervaringsdeskundigen, psychologen, diëtisten, verpleegkundigen en artsen met elkaar in gesprek over het erkennen, behandelen en herstellen van elke mogelijke eetstoornis. Bij vrouwen en bij mannen. De eerste aflevering is vanaf 28 februari te beluisteren via Spotify en firsteetkit.nl. Ervaringsdeskundigen als voormalig Miss Nederland Denise Speelman, model Joann van den Herik en schrijfster Tatjana Almuli proberen in de serie met hun open- en eerlijkheid het stigma rond eetstoornissen te doorbreken. Op het First EET kit-platform is daarnaast alle informatie te vinden voor mensen die iemand behandelen of kennen met een eetbuistoornis of een vermijdende/restrictieve voedselinnamestoornis (ARFID), anorexia nervosa of boulimia nervosa. De website biedt eerste hulp en ondersteuning tijdens het moeilijke en emotionele proces van herkennen, erkennen, vaststellen en behandelen van een (beginnende) eetstoornis.
 

Sensitief design in uitingen

Bij een gevoelig onderwerp als eetstoornissen is het van belang dat de doelgroep zich herkent en thuisvoelt op de website en in de communicatie. Daarom is er gekozen voor een kleurenpalet met evenwichtige kleuren omdat kleuren invloed hebben op emotie en eetlust. De illustraties zijn abstract gehouden zodat ze niet triggerend zijn en de fotografie van Mafalda Rakoš portretteert diverse personen die daadwerkelijk een eetstoornis hebben (gehad). De website en de campagne zijn voortgekomen uit een intensieve samenwerking tussen de inhoudelijke experts, online ontwerpers, ervaringsdeskundigen en media-experts.

 


Bureaus

Media

Economisch