Dit hebben sterke merken in gemeen met elkaar

23-12-2022 (14:14) - Marketing

Wanneer jij van marketing houdt, is het altijd leuk om door case studies te spitten van bepaalde bedrijven. Daarbij zijn er altijd patronen die je zult ontdekken. Sterke merken hebben namelijk verrassend veel kenmerken met elkaar in gemeen. Ben jij nieuwsgierig naar welke zaken dit precies zijn? Dan is het zeker raadzaam om deze blog door te lezen. Uitvoerig vertellen je namelijk welke eigenschappen een merk sterk maakt. Op deze manier kun je dit ook op je eigen merk toepassen.

Een herkenbare eigenschap

In de eerste plaats hebben sterke merken vaak een herkenbare eigenschap, zoals een bepaald deuntje, logo of slogan. Kijk bijvoorbeeld naar McDonalds: zodra je het meezingdeuntje hoort, weet iedereen direct waar je aan denkt. Op deze manier worden consumenten herinnerd aan het merk. Een herkenbare eigenschap zorgt ervoor dat je merk dus blijft boeien, zelfs op de achtergrond.

Een betekenisvol verhaal

Verder hebben sterke merken vaak een betekenisvol verhaal. Apple staat bijvoorbeeld voor ‘denk anders’, waarmee ze hun kernwaarden en visie verbinden aan de consument. Dit geeft mensen het gevoel dat ze gehoord worden én kunnen meedenken met het bedrijf. Het gaat hierbij dus om persoonlijke connectie in plaats van alleen maar aandacht trekken. Simon Sinek legt dit uiteen in zijn klassieke TEDx Talk over ‘Start with Why’. Mensen worden meer aangetrokken door verhalen en gevoelens dan producteigenschappen, en hier maken sterke merken gretig gebruik van.

Een makkelijke domeinnaam

Tot slot is het belangrijk dat je als merk een makkelijk te onthouden domeinnaam hebt, want anders raak je mogelijk klanten kwijt. Korte en pakkende URLs zorgen ervoor dat consumenten snel bij je website terechtkomen, waardoor je meer relevante verkeer genereert. Wanneer jouw bedrijf dus een veelbelovend merk heeft, is het raadzaam om hier slim gebruik van te maken door je domeinnaam zo kort mogelijk te houden. Daarbij is domeinnamen checken een goed idee om te zien of een domeinnaam beschikbaar is.

Als we dus kijken naar deze drie aspecten, is het duidelijk dat sterke merken sterk inzetten op herkenbaarheid, een betekenisvol verhaal en een makkelijk te onthouden domeinnaam. Deze aspecten helpen je bij het bouwen van sterke merkrelaties, waardoor je meer succes zult behalen met jouw bedrijf. Doe hier dus je voordeel mee!
 
 


Bureaus

Media

Economisch