Dit zijn de huidige reclameregels voor gokbedrijven in Nederland

22-05-2022 (19:03) - Marketing

In Nederland kun je na vele jaren wachten sinds oktober 2021 eindelijk legaal wedden op sport en gokken in zogenoemde online casino’s. Dat betekent ook dat de bedrijven die hierin actief zijn nu reclame willen maken voor hun websites. Maar hoe zien die reclames eruit en wat zijn de regels? We leggen het je uit in dit artikel.


Wat zijn online casino’s eigenlijk?

In Nederland loop je in de stad vast wel eens langs een speelhal met fruitautomaten, of zie je ergens ‘casino’ staan. Deze speelhallen zijn al vele jaren legaal. Online wedden was dat lange tijd niet. Tot 2017 werd online gokken oogluikend toegestaan voor buitenlandse aanbieders. Totdat in juni 2017 werd besloten door de Nederlandse regering dat de wet op kansspelen aangepast moest worden en daarom alle buitenlandse aanbieders helemaal van de markt verwijderd moesten worden. Maar na meer dan vier jaar afwezigheid zijn de online casino’s weer terug in Nederland, met Nederlandse licenties. Hier kun je spellen spelen zoals online baccarat, blackjack en natuurlijk je geluk beproeven op een online fruitautomaat, die hier slot wordt genoemd. Deze spellen worden gemaakt door de beste gamemakers. Zij doen er alles aan om de spellen, net als games, zo mooi mogelijk eruit te laten zien. Zo kun je anno 2022 dus genieten van bijvoorbeeld NetEnt casinos in Nederland.


Commercials voor gokken in Nederland

In oktober 2021 heeft de Nederlandse Kansspelautoriteit de eerste Nederlandse licenties afgegeven aan online casino’s in Nederland. Sindsdien zie je ook veel spotjes op tv of misschien online voor deze casino’s. De gokbedrijven dienen zich echter te houden aan bepaalde afspraken. Zo mogen ze zich niet richten op bepaalde kwetsbare groepen en geldt een streng tijdslot voor de reclames. Dit tijdslot loopt van 22.00 tot 6.00 uur.


Nieuwe wetten voor reclames in de maak

Eerder lag de de grens voor gokreclames om 21.00 uur, maar de Tweede Kamer heeft besloten om het tijdslot wat te verscherpen naar het eerder genoemde 10 uur ‘s avonds. In diezelfde Tweede Kamer gaan ook stemmen op om de reclames helemaal aan banden te leggen. Daarvoor is zelfs al een initiatief ingediend door verschillende partijen. Bij onze Zuiderburen in België is dit inmiddels al een voldongen feit. Overigens zal sportsponsoring nog wel mogelijk blijven voor online gokbedrijven. Dat betekent dat de deals die inmiddels zijn gesloten met bijvoorbeeld Eredivisieclubs nog wel gewoon door mogen gaan.


Bekende Nederlanders in de reclames

Kijkers zullen hierdoor ook verschillende BN’ers moeten missen. Zo zetten gokbedrijven jarenlang bekende voetballers in als gezicht van hun sportsbooks. Onder meer Wesley Sneijder, Andy van der Meijde en Royston Drenthe, maakten hun opwachting in spotjes voor online sportweddenschappen. Dit soort deals waren bijzonder lucratief voor de oud-voetballers. Ook niet voetballers, zoals Kim Feenstra, Hans Klok en oud-politievrouw Ellie Lust maakten hun opwachting in verschillende spotjes. Volgens Andy van der Meijde werd hij als kandidaat voor de spotjes uitvoerig gescreend over zijn mening over online casino’s en gokken. Op die manier proberen de gokbedrijven verantwoord spelen ook bij de kandidaten van de spotjes door te laten dringen. 


Bureaus

Media

Economisch