Een derde Nederlanders ziet blurring horeca en retail wel zitten
15-03-2022 (12:44) - Marketing
Een derde (32%) van de Nederlandse bevolking is voorstander van blurring. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed, het complete ondernemersplatform waarmee ondernemers hun bedrijf kunnen vereenvoudigen, opschalen en uitzonderlijke gastervaringen bieden, gehouden onder 1.000 Nederlanders. Eén op vijf (21%) zegt het idee zelfs geweldig te vinden. Blurring is een trend waarbij de grenzen tussen horeca, retail en cultuur vervagen en concepten uit elke sector onder één dak worden gebracht. Het onderwerp staat sinds kort in het regeerakkoord omdat het kabinet blurring- en mengformules meer wil toestaan, zodat retailers hun klanten bijvoorbeeld een drankje kunnen aanbieden tijdens het shoppen.
Een kwart van de respondenten staat ervoor open om meer blurring-concepten in zijn of haar stad te zien, zolang het maar in balans blijft. Eén op de vijf (20%) is nog niet helemaal overtuigd van het concept en wil het eerst ondervinden.
Meer 'blurren' na de pandemie
Meer dan een kwart (28%) van de respondenten geeft aan dat de pandemie het 'blurren' van hun winkel- en eetgedrag heeft versneld. Zo is 10 procent sneller geneigd om een winkel te bezoeken waar ook gegeten en gedronken kan worden, en ziet 8 procent winkelen meer als een sociale activiteit. Toch is niet ieders gedrag veranderd door de pandemie: 36 procent gaat nog altijd met één doel naar een winkel of restaurant: shoppen óf uit eten.
Vrouwen (63%) zijn over het algemeen meer te spreken over blurring dan mannen (42%). Iets eten en drinken tijdens het shoppen is het meest populair (35%), gevolgd door het bijwonen van een cultureel event – zoals van een poëzie-sessie in een boekhandel – waar je ook een drankje kan nuttigen (21%).
"Het is fantastisch om te zien dat de regering de retail-, horeca- en cultuursector stimuleert om nauwer met elkaar te gaan samenwerken en zelfs te laten blenden. Het is opvallend dat er nu voornamelijk gesproken wordt over dat retailers straks hun klanten ook een biertje of wijntje mogen aanbieden, want het blurring-concept biedt veel meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een koffiebar in iemands favoriete kledingwinkel, maar ook aan restaurants die accessoires of ingrediënten verkopen", licht Sam Bursens, Sales Manager Benelux bij Lightspeed toe.