Geruzie om bofkip
26-02-2013 (08:18) - Marketing
Vorig jaar juni lanceerde de Vegetarische Slager de term ‘bofkip’ als omschrijving voor kip die weliswaar geen leven gehad heeft, maar wel 5 sterren verdient. Omdat die kip het hoogste scoort op alle criteria op het gebied van smaak, duurzaamheid, dierenwelzijn, klimaat, biodiversiteit, natuurbehoud en efficiency.
De bofkip van de Vegetarische Slager werd bejubeld in kranten als The New York Times, The Independent, NRC, Volkskrant en Trouw. Nu komt de kippensector met de term ‘bofkip’ om de aandacht van plofkippen af te leiden.
De Vegetarische Slager heeft de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders per aangetekende brief verzocht de term ‘bofkip’ niet langer te gebruiken, omdat die term het intellectuele eigendom is van de Vegetarische Slager.
Het zou voor de consument verwarrend kunnen zijn eerst kennis te hebben genomen van de bofkip van de Vegetarische Slager (een 100% plantaardig product dat smaakt en oogt als kip), om die term nu terug te zien in een campagne van plofkipproducenten.