Greenpeace dient klacht tegen Tata Steel in bij Reclame Code Commissie

27-06-2023 (15:17) - Marketing

Greenpeace heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie tegen de advertenties van grote vervuiler Tata Steel. In totaal gaat het om twee klachten.

Een klacht betreft de uitstoot van kankerverwekkende PAK’s en de andere over giftig lood. Het RIVM concludeerde onlangs in een rapport dat neerslag van lood en PAK in de omgeving van de fabriek helemaal niet is afgenomen en dat de gemeten concentraties ongewenst zijn voor de gezondheid van kinderen. “Gezien Tata Steel met afstand de grootste bron is van beide stoffen, zijn beide claims van de staalfabriek zeer onwaarschijnlijk. Tata Steel maakt ook geen cijfers openbaar die deze claim onderbouwen,” aldus Faiza Oulahsen, hoofd Klimaat en Energie bij Greenpeace.

Afgelopen weekend organiseerde Greenpeace een protestactie tegen de ziekmakende vervuiling van de staalfabriek. Honderden actievoerders gingen het terrein van Tata Steel op om in het hart van de vervuiling te eisen dat de meest ziekmakende onderdelen van de fabriek dicht gaan. Het was de eerste massa-actie van Greenpeace waarbij niemand is gearresteerd. De actievoerders kwamen binnen via de achterkant en verlieten met opgeheven hoofd het terrein via de hoofdingang.

De berichtgeving over deze protestactie werd op veel websites vergezeld met advertenties van Tata Steel over de uitstoot die het bedrijf veroorzaakt. Ook werden er op maandag paginagrote advertenties van Tata Steel afgedrukt in onder meer het Algemeen Dagblad, Trouw, Parool en de Volkskrant. Oulahsen: “In de online advertenties staat misleidende informatie over de uitstoot van Tata Steel. Ze kloppen zichzelf op de borst over de uitstoot van kankerverwekkende stoffen. Dat vinden wij niet kunnen en de claims kloppen ook niet. Zolang de stokoude kooksfabrieken open zijn zitten omwonenden met gezondheidsklachten. Wat ons betreft hadden ze het geld en energie voor deze reclamecampagne beter kunnen inzetten om de ziekmakende vervuiling te stoppen. We pleiten sowieso voor een verbod op reclames van vervuilende bedrijven, maar tot het zover is, gaat het via de Reclame Code Commissie.”

De Reclame Code Commissie gaat de komende twee weken beoordelen of de klachten gegrond zijn. Als dat zo is volgt in de periode daarna een zitting en vervolgens een uitspraak. 


Bureaus

Media

Economisch