Grolsch drukt spiekbriefje eerste couplet op Oranje Blik
24-04-2020 (14:20) - Marketing
Spoedcursus Wilhelmus
De kennis van Nederlanders over het Wilhelmus laat te wensen over. Dat we meestal alleen het eerste couplet zingen, weten de meeste Nederlanders wel (79%). Minder goed op de hoogte zijn we van de officiële lengte van het volkslied. 71 procent van de Nederlanders weet niet dat het Wilhelmus in totaal 15 coupletten kent. Ook weten veel mensen niet wat het Nederlandse volkslied uniek maakt. Vier op de vijf Nederlanders (79%) zijn er niet van op de hoogte dat het Wilhelmus het oudste volkslied ter wereld is.
Blijf ik tot in den doed of dood?
De lengte van het lied en welk couplet we zingen daargelaten, zit het ook niet helemaal snor met onze kennis over de tekst van het Wilhelmus. Twee op de vijf Nederlanders (43%) geven toe het eerste couplet niet volledig uit hun hoofd te kunnen zingen. Er bestaan wat twijfels over de tekst. De zin ‘Den vaderland getrouwe’ wordt volgens 44 procent van de Nederlanders gevolgd door ‘Blijf ik tot in den doed’ in plaats van ‘Blijf ik tot in den dood’. Opvallend is dat jongeren (18-34 jaar) dit beter weten dan 65-plussers. 61 procent van de jongeren kent de juiste tekst tegenover 36 procent van de ouderen. Na ‘Een Prinse van Oranje’ zingt bijna een vijfde (17%) foutief ‘Ben ik, vrij, onvereerd’ in plaats van ‘Ben ik, vrij, onverveerd’. Hier zijn ouderen dan weer net iets meer tekstvast (respectievelijk 77% en 63%).
Spiekbriefje
Om geen flater te slaan tijdens het zingen van het Wilhelmus biedt Grolsch een spiekbriefje. De bierbrouwer heeft namelijk het eerste couplet van het volkslied gedrukt op hun Oranje Blikken. Maandag om 10.00 uur kunnen deze als spiekbriefje gebruikt worden zodat iedereen kan meezingen en om 16.00 uur om te proosten tijdens de nationale toost. Aangezien Koningsdag nu een andere invulling krijgt, maar de Oranje Blikken wel al op voorraad waren, heeft Grolsch besloten van een nood een deugd te maken en de blikken ook in te zetten als extra steun voor #helpdehoreca. Consumenten worden opgeroepen om een vrolijke, oranje Koningsdag-foto te maken met het Oranje Blik en deze te delen op social media met #helpdehoreca en @grolsch_nl om zo kans te maken op een #helpdehoreca-waardebon ter waarde van € 25,-. Grolsch stelt 1.000 waardebonnen beschikbaar.