Jongere ziet steeds minder alcoholreclame
23-04-2013 (00:00) - Marketing
Het aantal jongeren van 12 t/m 17 jaar dat alcoholreclame op televisie ziet is in de afgelopen 10 jaar gedaald met 40% en voor jongeren van 6 t/m 11 jaar met 67%. Dat blijkt uit een analyse van SPOT naar hoeveel jongeren bereikt worden met alcoholreclame.
Uit de analyse van SPOT blijkt dat het bereik van alcoholreclames op televisie onder jongeren van 12 t/m 17 jaar in de afgelopen 10 jaar is gedaald met 40% en onder jongeren van 6 t/m 11 jaar met 67%. SPOT directeur Michel van der Voort: ‘Gemiddeld zag een 12 t/m 17 jarige 3 televisiereclames voor alcohol per week. Een 6 t/m 11 jarige zag er gemiddeld 1 per week. Dat zijn aanzienlijke dalingen ten opzichte van 10 jaar geleden. Bovendien blijkt dat jongeren van 12 t/m 17 jaar gemiddeld de helft minder alcoholreclames zien dan volwassen. Voor jongeren van 6 t/m 11 jaar geldt dat zij 5 keer minder alcoholreclames zien dan volwassen. STIVA directeur Peter de Wolf: “Uitgangspunt bij zelfregulering van alcoholreclame is dat het onmogelijk is om alle minderjarigen te vrijwaren van het zien van alcoholreclame. Wel mag redelijkerwijs van de alcoholbranche verwacht worden dat er een significant verschil te zien is tussen de mate waarin volwassenen en minderjarigen bereikt worden. Dat is dus het geval.’