Koningin Beatrix als merk
22-04-2013 (00:00) - Marketing
Ter gelegenheid van de troonswisseling start op donderdag 25 april in het Museum voor Communicatie de presentatie Branding Beatrix waarin markante voorbeelden die invloed hebben gehad op ‘het merk Beatrix’ centraal staan.
Beatrix is jarenlang het boegbeeld van ons koninkrijk geweest. Vanaf het begin van haar regeerperiode heeft ze duidelijk voor ogen hoe ze als koningin wil worden neergezet. Als in 1981 een postzegel met de nieuwe vorstin moet worden geïntroduceerd, maakt ze een opvallende keuze die de traditie verbreekt. Het ontwerp van Peter Struycken, een portret in stippen, zet haar modern, tijdloos en afstandelijk neer. Het vormt de eerste verbeelding van het merk Beatrix.
Door consequent en gedisciplineerd aan dit beeld vast te houden, is ‘Beatrix’ uitgegroeid tot een sterk beeldmerk. Maar hoe groot was haar eigen invloed op de ontwikkeling hiervan? Verliep alles bij toeval, met een beetje regie of volgens een uitgekiende strategie?