Monuta gebruikt AI voor uitvaartwensen

22-06-2023 (10:02) - Marketing

Vanaf 22 juni is het bij Monuta mogelijk om met verschillende AI-technieken een beeld te krijgen van je eigen uitvaart.

Onder de noemer Het Laatste Hoofdstuk wil Monuta mensen helpen nadenken over hoe hun persoonlijke afscheid eruit zou kunnen zien. Het doel is om mensen hiermee aan het denken te zetten over hun afscheidswensen en deze bespreekbaar te maken.

Laatste hoofdstuk

In een chatgesprek met het digitaal evenbeeld van schrijver Ronald Giphart kunnen ideeën en voorkeuren aangegeven worden. AI maakt vervolgens een impressie van jouw 'laatste hoofdstuk' met beeld en tekst. De campagne wordt uitgerold met PR, op social media en via interactieve display advertising en eigen kanalen van Monuta. 

Monuta wil vanuit de merkbelofte 'Open over afscheid', mensen vaker hun laatste wensen laten bespreken. Corné Mulders, directeur Uitvaartzorg bij Monuta, legt uit: “Met Het Laatste Hoofdstuk gebruiken we AI om iets bespreekbaar te maken waar je niet zomaar over praat. En natuurlijk kun je bij ons ook altijd je wensen doorgeven of ze bespreken met een uitvaartverzorger.” Binnen de campagne deelt Monuta verhalen over persoonlijke uitvaarten.

AI- techniek

Ieders laatste hoofdstuk wordt gemaakt met de techniek van ChatGPT en Kandinsky. In een chatgesprek met Ronald GiphA.I.rt, het digitale evenbeeld van de schrijver, geven mensen antwoord op vragen als: Waar vindt jouw afscheid plaats? En is dat klein en intiem of met veel mensen? Ook voorkeuren voor aankleding, kleur en andere elementen komen aan bod. Ronald GiphA.I.rt communiceert zoveel mogelijk in de stijl van de schrijver. Vervolgens genereert AI een impressie in tekst en beeld van jouw mogelijke persoonlijke uitvaart. Deze kun je online delen en gebruiken om het gesprek met dierbaren aan te gaan.

Ronald Giphart: “Ik ben op een leeftijd waarop het op zijn minst verstandig is om af en toe eens over mijn uitvaart na te denken. Dat doe ik dus ook wel eens. Het lijkt me bijvoorbeeld vreselijk als mensen zouden moeten gaan speechen en daarom ben ik begonnen met het maken van een playlist. Muziek is altijd goed.” 

Credits

Bureau, concept en creatie: Persuade
Platform en techniek: Lama Lama
Video: This is Us.
Animaties: Jagthund
Met medewerking van schrijver Ronald Giphart
Opdrachtgever: Monuta, Yolanda Wouters en Rosanne Prinsen


Bureaus

Media

Economisch