Muze Skincare daagt als Anti-aging start-up de industrie uit

13-06-2023 (12:00) - Marketing

Muze Skincare is een nieuwe Nederlandse anti-aging start-up die succes boekt met plasticvrije cosmetica en recentelijk de Dutch Beauty Award heeft gewonnen.

In tegenstelling tot compromissen die vaak in de schoonheidsindustrie worden gesloten, houdt Muze vast aan duurzame, niet-hormoonverstorende formuleringen zonder microplastics en zonder water. Om de prijzen betaalbaar te houden voor de consument, zijn alle tussenschakels in de keten, waaronder warenhuizen en parfumerieën, uitgeschakeld. Het assortiment van 30 verschillende producten is alleen rechtstreeks in de eigen Muze-webshop te bestellen. Net zeven maanden live, zijn de prognoses goed en wordt de omzet dit jaar geschat op ruim 1 miljoen euro.

Duurzame oplossingen

Muze is opgericht door Marieke Hop, Miranda Balk en Liesbeth Kleermaker die met hun start-up inspelen op de groeiende vraag in cosmeticaland naar duurzame oplossingen, zonder concessies te doen aan kwaliteit of visuele aantrekkingskracht. De uitdaging zit 'm vooral in het niet toevoegen van siliconen en andere microplastics, die een product juist zo lekker smeerbaar maken. De drie eigenaressen brengen een schat aan beauty-ervaring mee, opgedaan in hun internationale productiehuis Cosmetize, dat al 12 jaar succesvol cosmeticaproducten ontwikkelt voor merken in binnen- en buitenland. Met hun kennis van grondstoffen en formuleringen behoort Cosmetize tot de top van Nederland.

Nieuw merk uit eigen middelen

Dankzij Cosmetize, met een jaaromzet van 3,5 miljoen euro en een jaarlijkse productiecapaciteit van 2 miljoen producten, kon de opstart van Muze Skincare uit eigen middelen worden gefinancierd. Mede-oprichter Marieke Hop: "Met innovatieve formules, luchtdichte verpakkingen zodat conserveringsmiddelen niet nodig zijn én het toevoegen van natuurlijke werkstoffen in een hoge concentratie, is het ons gelukt een duurzame cosmeticalijn te realiseren, waarbij microplastics en siliconen proactief uit onze formuleringen zijn verwijderd. Het zijn producten die een heerlijke gebruikerservaring bieden zonder schadelijke ingrediënten. Die niet hormoonverstorend werken." Het succes van deze inspanningen wordt erkend door de recente bekroning van het nieuwe merk met de Dutch Beauty Award in de categorie Made in NL.

Zorg voor het milieu

Muze maakt zoveel mogelijk duurzame keuzes. De bijsluiters en doosjes van alle producten zijn afkomstig van FSC gecertificeerde bedrijven. Voor elk gekapte boom wordt er een boom terug geplant. Om de impact op het milieu zo klein mogelijk te houden, is gebruik gemaakt van ethische en duurzame toeleveringsketens uit Europa. Om verspilling tegen te gaan, is aan elke verpakking een gratis mini-sample van een ander Muze product voor de consument toegevoegd om uit te testen.

Klaar voor de toekomst

Mede-oprichter Miranda Balk: "Met het oog op zwerfvuil, dierenleed en onze eigen gezondheid wilden we niets liever dan een skincare lijn uitbrengen waarmee we onze milieuvoetafdruk verkleinen. Uit onderzoek van de Plastic Soup Foundation blijkt dat de impact van microplastics op ons lichaam wordt onderschat. Duizenden kleine deeltjes die met het oog niet zichtbaar zijn, krijgen we iedere keer als we iets opsmeren dat plastic bevat ongemerkt binnen. Dat deze chemicaliën hormoonverstorend werken, met name als we ouder worden, wordt steeds duidelijker. Wij lanceren daarom nu een skincare lijn die future proof is en voldoet aan alle toekomstige wet- en regelgeving. Het blijkt dat 9 van de 10 cosmeticamerken nog steeds microplastics gebruikt. Een app als Beat The Micro Beads waarmee de consument plastics in cosmetica kan opsporen, omarmen wij."

Omarmen van inclusiviteit

Met een focus op vrouwen tussen de 35 en 65 jaar richt Muze Skincare zich op ouderdomsproblemen, zoals pigmentatieveranderingen en een doffe huid. Het merk omarmt inclusiviteit en beschouwt elke vrouw als een muze, ongeacht hun achtergrond of uiterlijk. Mede-oprichter Liesbeth Kleermaker: "Ondanks de vrouwelijke look en feel is 1 op de 6 klanten man. Zij hebben dezelfde huidproblemen en ervaren ook verbetering dankzij de hoge concentratie werkstoffen. Deze maand lanceren we onze nieuwe uniseks travelkits, die helpen zonschade te voorkomen en handig zijn voor in de zomervakantie."

 


Bureaus

Media

Economisch