Nederlands fietsenmerk Mokumono haalt investering op in aanloop naar lancering nieuwe modellen
16-02-2022 (13:17) - Marketing
Mokumono, het Amsterdamse fietsenmerk dat als missie heeft om op een transparante manier een geheel Europese e-bike te produceren in Nederland, kondigt vandaag aan dat het een investering heeft opgehaald van € 800.000. Dit bedrag wordt opgebracht door de Rabobank in samenwerking met een groep van vijf informal investors. Mokumono zal het geld aanwenden om op te schalen in aanloop naar de lancering van nieuwe modellen later dit voorjaar.
Mokumono, dat eerder de iconische Delta en Delta-C modellen op de markt bracht, ontwikkelde een unieke manier om frames te produceren waarin staal wordt geperst en gelast met methodes uit de auto-industrie. Het design won meerdere prijzen - de Design and Innovation Award 2022, nr. 9 in de KvK Innovatie top 100, Goed Industrieel Ontwerp 2018, Eurobike Gold Award 2017 - en kon rekenen op lovende recensies. Mokumono probeert met design, Nederlandse productie, kwaliteitsproducten en feilloze service heel geleidelijk een unieke plaats voor zichzelf in de markt te creëren.
Tom Schiller, die Mokumono samen met zijn broer Bob oprichtte, zei: ‘Wij zijn flink uit onze jas gegroeid de afgelopen jaren, en dit bedrag stelt ons in staat om mensen aan te nemen, een nieuwe showroom te openen in Amsterdam en processen te verbeteren in aanloop naar dit belangrijke jaar voor ons. We willen de volgende stap gaan zetten en een duurzaam merk bouwen - en deze investering gaat ons helpen in onze ambitie om de gehele fietsindustrie transparanter te maken.’
Mark Grosfeld, een van de informal investeerders: ‘De markt van elektrische fietsen ontwikkelt zich snel in Europa. Bob en Tom Schiller hebben zich met Mokumono prima gepositioneerd om een toonaangevende rol te gaan spelen in het betere segment. De combinatie van mooi design met slimme nederlandse industriële procestechnologie maakt deze producten tot een aantrekkelijke propositie. Met de steun van de investeerdersgroep zal dit bijdragen aan de verdere groei van Mokumono.’
‘‘Wij zijn altijd op zoek naar ondernemers met innovatieve ideeën die duurzame en kwalitatieve producten ontwikkelen. Mokumono opereert in een groeimarkt waarin zij mooie, eerlijke producten verkopen. Als Coöperatieve bank zijn wij trots een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van dit unieke product’, aldus Eijbert Reijerse, Directeur Private Banking van de Rabobank.