No Fairytales komt met gezondere reep
No Fairytales komt naast groentewraps, vegetarische burrito's en gezondere salsa's ook met een ander product in de winkel: tussendoorrepen. Hiermee wil het bedrijf iets beters aanbieden dan de gemiddelde tussendoorreep in het schap, met 58% minder suiker, 25% minder calorieën en 154% meer vezels dan we gewend zijn.
De reep van No Fairytales bestaat (per 100 gram) uit 10 gram suiker tegenover een gemiddelde van 24 gram - dat is een verschil van 58%. Qua calorieën gaat het om een verschil van 25% met 330 calorieën (per 100 gram) in de No Fairytales repen tegenover 437 calorieën in het gemiddelde tussendoortje. Op het gebied van vezels is er een verschil van 154%: de reep van No Fairytales bevat (per 100 gram) 28 gram vezels en het gemiddelde tussendoortje slechts 11 gram.
Nutri-Score A
Daarmee heeft de reep van No Fairytales Nutri-Score A gekregen: een score die slechts 16% van de producten in het tussendoorschap verdient, dat blijkt uit een analyse van de Consumentenbond. Nutri-Score is een oordeel over de voedingswaarde van producten binnen één productcategorie. De percentages van ingrediënten als suikers, vetten, vezels en groenten in een product bepalen die totaalscore.
Minder snoepen
Uit onderzoek door CBS blijkt dat 20% van de Nederlanders meer ongezonde snacks en tussendoortjes is gaan eten tijdens de coronaperiode; in de leeftijd van 18 tot 25 jaar gaat het zelfs om een op de drie personen. Echter komt uit onderzoek door het Voedingscentrum naar voren dat tweederde van de Nederlanders minder wil snoepen en snacken, maar vier op de tien Nederlanders vinden dat moeilijk.
Meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat er in eetomgevingen minder ongezonde snacks te koop moeten zijn en 39% zegt dat er minder ongezonde snacks in de supermarkten moeten liggen. Daarom wil No Fairytales als kleine speler in de voedingsindustrie nu ook het tussendoorschap opschudden.
Verantwoordelijkheid
Bernadette Kooijman, voedingsmiddelentechnoloog en oprichter No Fairytales: "De verantwoordelijkheid voor gezond eetgedrag wordt te veel bij consumenten gelegd. Die verantwoordelijkheid voor het aanbieden van gezonde voeding ligt bij de voedingsindustrie en de overheid. Je eetgedrag aanpassen is moeilijk. Daarom moeten we naast voedselverbetering inzetten op educatie. We gaan graag met partijen in gesprek." No Fairytales ontwikkelde daarom onlangs een formule met bijbehorende campagne om op lange termijn je eetgedrag te optimaliseren.
Drie smaken
De repen zijn gemaakt op basis van krokante granen en gepofte peulvruchten en zijn verkrijgbaar in drie smaken: Naturel, Banaan en Pinda Pretzel. Het tussendoortje is vanaf 13 februari verkrijgbaar bij Albert Heijn.