Online aankopen sinds april meer back to normal

04-05-2020 (09:51) - Marketing

De Nederlandse consument heeft sinds de invoering van de coronamaatregelen online flink ingeslagen. In de periode van 9 tot 29 maart is de aankoop van elektronica wekelijks met 25 procent gestegen, gevolgd door de aankoop van entertainment (+22%). Dit blijkt uit een analyse van Klarna, marktleider op het gebied van buy now, pay later. Klarna analyseert het onlineshopgedrag van Millennial- en Generatie X-consumenten sinds de invoering van de coronamaatregelen op 11 maart. Sinds 30 maart is het gedrag van de consument echter weer teruggekeerd naar een meer normale trend. Dit blijkt uit een analyse van Klarn. Klarna analyseert het onlineshopgedrag van Millennial- en Generatie X-consumenten sinds de invoering van de coronamaatregelen op 11 maart. 
 
Tijdens de coronacrisis heeft Klarna een toename gezien in online shopping en het gebruik van de betaalmethode Betaal later. In het onderzoek is gekeken naar online shoppatronen in twee leeftijdsgroepen: Millennials (leeftijd 24-40) en Generatie X (leeftijd 40-55). De consumptie van beide groepen is veranderd ten opzichte van de tijd voor de coronacrisis. Voorheen was de aanschaf van kleding en schoenen populair, maar dit is in de eerste weken drastisch veranderd. Met gemiddeld een wekelijkse daling van tien procent is er nog nooit eerder zo’n sterke daling in dit segment waargenomen. Men spendeert liever geld aan aankopen die het leven thuis verbeteren. Zo volgt de groei van online aankoop van eten & drinken en gezondheid & schoonheid (wekelijks resp. 18% en 10%) dicht op de aanschaf van elektronica en entertainment.
 

Terug naar standaard online shopgedrag

Vanaf 30 maart is het gedrag van de consument echter weer teruggekeerd naar een meer normale trend. Zo stijgt de online aankoop van kleding en schoenen weer. Bestaande klanten worden actiever en daarnaast is er ook een toename zichtbaar in het aantal consumenten dat voor de eerste keer shopt met Klarna. Zeker nu fysieke winkels nog grotendeels gesloten zijn, biedt online shoppen uitkomst.
 

Bureaus

Media

Economisch