Populariteit Nederlandse merken blijft aantrekken onder jongeren
26-04-2022 (13:31) - Marketing
Hoewel streetwear en luxe fashion in het verleden twee uitersten leken in de modewereld, gaan ze tegenwoordig hand in hand. Dat blijkt uit onderzoek van Winkelstraat.nl in samenwerking met onderzoeksbureau Qrius. Nederlandse jongeren geven daarbij steeds meer uit aan luxe mode van juist lokale merken. Het aantal jongeren dat streetwear koopt van merken zoals Daily Paper en Filling Pieces is het afgelopen jaar met 14% gestegen.
Dat mode populair is onder jongeren is geen verrassing meer. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat ze steevast 87% van hun geld uitgeven aan fashion. Bovendien blijft de waardering voor merken van eigen bodem ieder jaar groeien. Zo geeft de helft (45%) van de Nederlandse jongeren geld uit aan luxe Nederlandse streetwear - een stijging van 14% ten opzichte van het jaar daarvoor. Onder andere Daily Paper, Malelions en In Gold We Trust blijven terugkerende favorieten. Daar komt bij dat de jongeren die voorkeur hebben voor internationale merken het afgelopen jaar met 7% gedaald is.
Joost van der Veer, CEO en medeoprichter Winkelstraat.nl: "De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat de vraag naar Nederlandse merken groeit. Dat biedt kansen voor bestaande designer merken en nieuwe labels. Het aanbod van lokale merken op ons platform is het afgelopen jaar met 50% gegroeid en we zijn dan ook vastberaden om dit de komende jaren verder uit te breiden."
Dat mode populair is onder jongeren is geen verrassing meer. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat ze steevast 87% van hun geld uitgeven aan fashion. Bovendien blijft de waardering voor merken van eigen bodem ieder jaar groeien. Zo geeft de helft (45%) van de Nederlandse jongeren geld uit aan luxe Nederlandse streetwear - een stijging van 14% ten opzichte van het jaar daarvoor. Onder andere Daily Paper, Malelions en In Gold We Trust blijven terugkerende favorieten. Daar komt bij dat de jongeren die voorkeur hebben voor internationale merken het afgelopen jaar met 7% gedaald is.
Joost van der Veer, CEO en medeoprichter Winkelstraat.nl: "De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat de vraag naar Nederlandse merken groeit. Dat biedt kansen voor bestaande designer merken en nieuwe labels. Het aanbod van lokale merken op ons platform is het afgelopen jaar met 50% gegroeid en we zijn dan ook vastberaden om dit de komende jaren verder uit te breiden."