Reclame verbod voor de online casino's: hoe gaan ze nu hun spelers aantrekken?

20-12-2022 (09:00) - Marketing

Online casino’s in Nederland krijgen steeds meer te maken met restricties op het gebied van marketing. Mochten ze eerst al niet meer overdag reclame maken of daar bekende Nederlanders in gebruiken, deze regels worden alleen maar uitgebreid. Het reclameverbod zal in fases gebeuren en vanaf volgend jaar is ongerichte reclame op radio, tv en publieke ruimtes niet meer toegestaan. Wat kunnen deze legale aanbieders van kansspelen nog wel doen om spelers aan te trekken? Samen met onze bron Nederlandsecasinoreviews.nl hebben we het in één overzicht gezet wat er allemaal gaat veranderen.

Drie fases van het verbod

Het reclameverbod wordt in drie fases opgelegd:

·       Geen ongerichte reclame meer vanaf 1 januari 2023.

·       Geen evenement- en programmasponsoring meer vanaf 1 januari 2024.

·       Geen sponsoring op sportshirts en op sportlocaties meer vanaf 1 januari 2025.

Dat betekent dus dat online casino’s tot en met 2024 nog wel reclame kunnen maken als sponsors. Ze hebben iets meer dan twee jaar om er volledig mee te stoppen.

Andere manieren om klanten te winnen

Minister Weerwind heeft met zijn verbod wel een punt. Als iemand graag wil gokken, dan is er voldoende informatie beschikbaar online en met een klein beetje zoekwerk is dat goed te vinden. Ook is het algemeen bekend dat online gokken in Nederland nu legaal is en dat we onze eigen vergunning hebben. Mensen die graag willen gokken zijn hiervan volledig op de hoogte.

Dat neemt niet weg dat online casino’s gedwongen wordt creatief te zijn. Reclame maken kan nog op verschillende manieren:

·       Steeds meer positieve reviews: door klanten netjes te helpen en een goede dienstverlening te verzorgen, bouwt het casino een reputatie op. Dit is ook precies wat ze doen, want er worden steeds meer positieve reviews geschreven over de Nederlandse aanbieders.

·       Mond op mond reclame: als iemand een goed online casino gevonden heeft, zal hij dat aan zijn netwerk laten weten.

·       Gerichte reclame: het verbod geldt voor ongerichte reclame, maar gerichte reclame is nog mogelijk. Dat zijn alle mensen die specifiek naar informatie over het casino op zoek gaan. Via de zoekmachines mogen de online casino’s nog worden gevonden. En dat zal dan ook het belangrijkst worden.

Nieuwe casino’s gaan het moeilijker krijgen om te promoten

Het verbod heeft een ongelukkige timing. De Kansspelautoriteit laat namelijk amper nieuwe aanbieders toe. Licenties worden bijna niet uitgegeven en op de écht grote namen wordt nog altijd gewacht. Denk bijvoorbeeld aan casino oranje van Betsson. Dit is wereldwijd het grootste online casino, maar Nederland heeft hier nog geen licentie aan verleend. Dit kan wel elk moment gebeuren, maar dan is het verbod er al. Het zou voor deze nieuwe online casino’s dus wat moeilijker markt veroveren worden. 

Verslavingspreventie versus promotie legale casino’s

Het reclameverbod zet minister Weerwind wel voor een ingewikkeld dilemma. Aan de ene kant wil hij dat Nederlandse spelers juist naar de legale en betrouwbare casino’s worden getrokken en voorkomen dat ze de buitenlandse aanbieders opzoeken. Aan de andere kant heeft hij de zware taak om verslaving zoveel mogelijk tegen te gaan en dat betekent kwetsbare mensen beschermen.

Als iemand met een geschiedenis als gokverslaafde een reclame op een bushokje ziet of op de radio hoort, is er een kans dat deze weer begint met gokken. Terwijl hij of zij dat anders misschien wel niet had gedaan. Hetzelfde geldt voor jongeren en anderen die gevoelig zijn voor wat online casino’s proberen te verkopen.

De juiste balans vinden bij gokreclames

Het is de kunst om de balans te vinden en het reclameverbod moet bepaalde leden van de bevolking beschermen. Wil jij ook bij een online casino gaan spelen, dan ben je maar één zoekopdracht verwijderd van alle informatie die je nodig hebt om een goede aanbieder aan te wijzen.


Bureaus

Media

Economisch