Ruud Gullit in gesprek met zoon Maxim over identiteit en stijl

01-09-2022 (14:49) - Marketing

In zijn carrière als voormalig profvoetballer heeft Ruud Gullit veel verschillende stijlen geprobeerd met zijn uiterlijk. En nog steeds is een eigen stijl uitdrukken belangrijk voor hem. Samen met zijn zoon Maxim Gullit blikt Ruud in een video voor Philips OneBlade terug op zijn stijlen door de jaren heen, bespreken ze welke stijl ze op dit moment het mooist vinden en of ze ijdel zijn.

Ruuds stijl is door de jaren heen nog al eens veranderd. Aan het begin van zijn voetbalcarrière liep hij het veld op met een volle afro en een eigenwijze, jongensachtige snor. Later switchte Ruud naar dreadlocks waarbij hij zijn snorstijl beschrijft als een ‘pornosnor’. “Ik vind het mooi dat je altijd zo’n uitgesproken stijl hebt gehad”, zegt Maxim tegen zijn vader. “Juist als iedereen hetzelfde voetbaltenue aanheeft, maken je gezichtshaar en kapsel je authentiek. Jouw stijl, je afro, je snor, je dreadlocks en je baard, ze tonen je karakter.”
 

Gezichtshaar en zelfverzekerd voelen

Ruud zorgt er altijd voor dat zijn snor- en baardstijl er verzorgd uitzien. Dat maakt dat je lekkerder in je vel zit en dat straal je uit. Stijl gaat volgens de voetballer over zelfverzekerd zijn, laten zien wie je bent en daar bovenal trots op zijn. ”Ik heb vroeger gewoon gedaan waar ik me goed bij voelde en ik heb later pas gerealiseerd dat dit impact heeft gehad op hoe mensen mij zien en op mijn bekendheid”, vertelt Ruud. In deze mindset herkent ook Maxim zich: “Ik wil er goed uitzien. Ik denk dat dat voor iedereen wel geldt. Als ik er verzorgd uitzie, zit ik beter in mijn vel en ben ik ook zelfverzekerder.”
 

‘Standing out’ in plaats van ‘fitting in’

Vader en zoon vinden het mooi dat jezelf laten zien steeds meer wordt geaccepteerd. Authenticiteit wordt meer gewaardeerd, het gaat steeds minder om ‘fitting’ in en steeds meer om ‘standing out’. Eén ding staat vast: hun gezichtsbeharing vormt een belangrijk onderdeel van hun stijl en identiteit.

Bureaus

Media

Economisch