Smartphone vermindert ‘showrooming’

31-05-2013 (08:51) - Marketing

De smartphone kan retailers helpen het risico dat ‘showrooming’ met zich meebrengt, aanzienlijk te verminderen. Showrooming, waarbij consumenten winkels bezoeken om producten te zien en te testen om ze later elders - en steeds vaker online - te kopen, vormt de afgelopen jaren een steeds grotere bedreiging voor retailers. 
 
Tweederde van de Nederlandse bevolking geeft toe een zogenaamde ‘showroomconsument’ te zijn. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het jaarlijkse Mobile Life-onderzoek van TNS.
 
Mobile Life baseert zich op de antwoorden van 38.000 mensen uit 43 landen. Het onderzoek toont aan dat hoewel showrooming een zeer reële bedreiging vormt, merken dit risico met behulp van de smartphone kunnen verkleinen. Vier op de tien Nederlandse ‘showroomconsumenten’ gebruiken de mobiele telefoon tijdens het showroomen. 
 

Martin Warmelink, Client Service Director bij TNS NIPO: ‘Mensen willen het product nog altijd eerst zien voordat ze het kopen, maar doordat ze hun aankopen elders doen, worden fysieke winkels steeds vaker verlies draaiende etalages. In plaats van de smartphone als een bedreiging te zien, moeten merken en retailers inzien dat deze technologie juist de meest directe en persoonlijke manier is om met consumenten te communiceren en ervoor te zorgen dat ze hun winkel niet met lege handen verlaten.’ 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch