Sociaal intranet in opmars
14-02-2013 (08:35) - Marketing
Steeds meer organisaties kiezen ervoor hun intranet “sociaal” te maken. Uit het praktijkonderzoek intranet dat Winkwaves uitvoerde blijkt dat organisaties die hun intranet ‘sociaal’ hebben gemaakt, significant betere resultaten scoren dan organisaties met een traditioneel intranet.
Medewerkers zijn beter op de hoogte, tevredener en voelen zich meer verbonden met elkaar en de organisatie. Nieuwe medewerkers zijn sneller ingewerkt. De innovatiekracht en lenigheid van de organisatie is groter en de dienstverlening naar de buitenwereld verbetert. Het sociale intranet is daarmee veel meer dan een vrijblijvende babbelbox: het vervult een informatieve en communicatieve functie en helpt om slimmer en effectiever te organiseren.
Aan het onderzoek dat in zomer en najaar 2012 werd uitgevoerd, werkten ruim 50 Nederlandse intranetmanagers mee vanuit diverse organisaties, waaronder grote organisaties als Philips, Aegon, Randstad en Ahold, (familie)bedrijven uit handel en industrie, zorginstellingen als Vierstroom, Florence en enkele ziekenhuizen, universiteiten en andere kennisinstellingen, energiebedrijven en verschillende gemeentes, provincies en semi-overheidsorganisaties.